O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Sorbet owocowy bez cukru – HIT na koniec sezonu !

Sorbet owocowy bez cukru – HIT na koniec sezonu !

W grudniu zazwyczaj mówimy „Święta, święta i po świętach!”. Podczas tych wakacji pewnie większość z nas ma takie spostrzeżenie dotyczące lata. Szybko przyszło i równie szybko odchodzi, ale nie pozwolimy mu odejść bez odpowiedniego pożegnania. We współpracy z Baziółką przygotowałam dla Was wpis o zdrowych lodach. Znajdziecie tutaj aż 4 proste przepisy na sorbet owocowy bez dodatku cukru. Prawie wszystkie sklepowe sorbety ten cukier w składzie mają. Mało tego, zdarza się, że owoców jest w nich mniej niż cukru i aromatów. Wystrzegajmy się takich przekąsek, bo produkcja domowych sorbetów jest banalnie prosta. Po co płacić za wodę z cukrem, jeśli w domu można przygotować zdrowe lody w mniej niż 5 minut?

Uwielbiam testować lody naturalne na mieście i wielokrotnie te miejsca mocno inspirują mnie do tworzenia własnych fuzji smaków. Owoce leśne z bazylią, matcha (zielone herbata) z miętą, brzoskwinie z tymiankiem, ananas z kolendrą, gruszka z gorgonzolą – smaków jest niesłychanie dużo, więc postanowiłam kilka z nich odtworzyć w domu. Wyzwanie było takie, aby lody nie miały w składzie dodatkowego cukru i zaskakiwały smakiem. Zanim jednak przejdziemy do przepisów, kilka wskazówek jak zabrać się za przygotowanie domowego sorbetu.

sorbet z owoców leśnych z dodatkiem bazylii

Wybierz odpowiednie owoce

Aby przygotować sorbet bez dodatku cukru, musisz wybrać owoce z natury słodkie. Najlepiej sprawdzają się te „mięsiste” takie jak mango, brzoskwinie, morele, ananasy, kiwi, banany, gruszki czy dojrzałe owoce jagodowe. Te owoce nie wymagają dosładzania. W przypadku kwaśnych lub wodnistych owoców takich jak cytrusy, arbuzy czy melony domowa produkcja zdrowego sorbetu jest bardzo trudna. Zazwyczaj jesteśmy zmuszeni do użycia profesjonalnej maszynki do produkcji lodów, aby zrobić z nich puszystą masę. Jeśli po prostu zamrozimy zblendowane owoce o dużej zawartości wody i niewielkim udziale naturalnego cukru, powstaną kryształy lodu, które nie są pożądanym elementem sorbetu. Z wodnistych owoców zdecydowanie lepiej wychodzą lodowe granityTUTAJ znajdziesz przepis na melonową granitę z dodatkiem świeżej mięty. Będziecie zachwyceni.

Dobrym pomysłem jest pokrojenie owoców w kostkę i zamrożenie ich przed etapem blendowania. Dzięki temu zabiegowi uzyskamy bardziej gładką konsystencję, ponieważ kryształy wody zostaną rozbite przed finalnym zamrażaniem.

Jeśli zależy Wam na tym, aby sorbet miał idealnie gładką konsystencję, używajcie owoców bez skórek i błonek, a masę po zblendowaniu przelejcie przez gęste sito.

sorbet ananasowy z miętą
sorbet ananasowy z miętą

Przygotuj foremki

Domowy sorbet możecie przygotować na dwa sposoby.

Pierwsza opcja to zamrożenie gotowej masy w jednym dużym pojemniku i porcjowanie lodów za pomocą łyżki, kiedy będą gotowe. Jak dobrze wiemy sklepowe sorbety bez trudu możemy nabrać gałkownicą nawet bezpośrednio po wyjęciu z zamrażalki. Wynika to ze sporej zawartości cukru, specjalnej metody produkcji polegającej na napowietrzaniu lodów oraz często (choć nie zawsze) dodawania stabilizatorów. Jeśli nie chcemy używać żadnych dodatków ani cukru, mrożenie lodów, które chcemy nakładać łyżką nie może trwać dłużej niż 2 godziny. Dłuższy pobyt w chłodziarce powoduje scalanie masy i w konsekwencji powstanie sorbetu bardzo twardego. Oczywiście wszystko zależy jaką macie temperaturę lodówki, ale z doświadczenia wiem, że większość domowych zamrażalników bardziej nadaje się do głębokiego mrożenia niż chłodzenia lodów.

dietetyczne lody

Drugi sposób to zamrażanie sorbetów w pojedynczych porcjach. Do tego celu można wykorzystać specjalne pojemniki plastikowe do lodów (do kupienia w Ikea, wielu sklepach internetowych) lub zwykłe szklanki o gładkiej powierzchni i rozszerzającym się ku górze kształcie. Pierwsza opcja jest łatwiejsza, bo wystarczy zamknąć pojemnik gotową pokrywką z patyczkiem. W drugiej opcji należy szczelnie owinąć pojemnik folią spożywczą, a dopiero później przebić ja po środku i wbić patyczek. Takie lody mrożą się w zależności od wielkości około 2-2,5 godziny. Możemy je przechowywać w lodówce przez kilka dni i sięgać po nie wtedy, kiedy mamy ochotę na świeże owoce w zimnej formie.

sorbet brzoskwiniowy z tymiankiem i limonką
sorbet brzoskwiniowy z tymiankiem i limonką

Ile kalorii ma sorbet?

W mojej wersji? Dokładnie tyle ile świeże owoce! Nie dodaję wody ani cukru, miksuję, dodaje ulubione przyprawy i zamrażam. Wychodzi na to, że 100 g sorbetu przygotowanego domowym sposobem ma około 50-70 kcal. Nieco bardziej kaloryczne są lody na bazie awokado, które dostarczają ponad 150 kcal / 100 g. Większość sklepowych sorbetów ma od 140 do 200 kcal w 100 g produktu i są to głównie kalorie pochodzące z cukrów.


Balans smaków i najbardziej pożądane dodatki

Cała zabawa z sorbetem nie kończy się na etapie szlifowania konsystencji. Wyważenie smaku jest równie ważne. Jeśli zatem używamy owoców bardzo słodkich takich jak mango, banany czy morele warto pokusić się o dodanie miąższu marakui, soku z limonki lub cytryny albo czegoś delikatnie gorzkiego np. pasty sezamowej tahini, kakao czy masła migdałowego. Kiedy przygotujemy sorbet z samych owoców będzie on pyszny, ale nieco banalny. Jeśli jednak pokusimy się o odrobinę ekstrawagancji, nasze lody będą zapadały w pamięci. Łącząc smak owoców z przyprawami kierujemy się taką samą intuicją jak w przypadku innych potraw.

Oczywistą sprawą jest łączenie jabłek z cynamonem, ale czy równie oczywiste jest dla was sorbet jabłkowo-tymiankowy? Przepis na jabłka z tymiankiem w formie pysznej szarlotki możecie znaleźć TUTAJ. Z tymiankiem równie dobrze połączą się gruszki, świeże brzoskwinie. To samo dotyczy bazylii. Bazylia to nie tylko dodatek do włoskich dań na słono. Bazylia wybitnie dobrze podkreśla smak owoców leśnych i cytrusów. Mięta i melisa to chyba najmniej dyskusyjne zioła w połączeniach z owocami. Moim zdaniem mięta wybitnie pasuje do ananasa, cytrusów, owoców jagodowych, a nawet… bananów! Wczoraj np jadłam przepyszny sorbet ananasowo-pietruszkowy. A co powiecie na połączenie świeżego ananasa, kolendry i mleczka kokosowego? Takie zestawienie w formie smoothie już Wam kiedyś zaproponowałam – śmiało możecie przygotować lody z analogicznym składem. Połączenie wiśni z bananami i rozmarynem również zachwyca. Tak naprawdę nie ma tutaj ograniczeń – jeśli Wam coś smakuje i ma właściwości prozdrowotne, to śmiało kreujcie nowe połączenia.

Jeśli nie boicie się zdrowych tłuszczy i chętnie wzbogacacie o nie swoje desery spróbujcie lodów na bazie awokado lub bananowych z dodatkiem różnego rodzaju maseł orzechowych i mleczka kokosowego. Takie sorbety są nieco bardziej kaloryczne, ale konsystencja zdecydowanie nabiera kremowości.

sorbet ananasowy ze świeżą miętą
sorbet ananasowy ze świeżą miętą i sorbet z owoców leśnych z bazylią

Przepisy (na 6 małych porcji lub 4 większe)

Sorbet truskawkowy z melisą

Truskawki świeże wraz z melisą dokładnie miksujemy za pomocą blendera. Dodajemy owoce mrożone i ponownie włączamy urządzenie. Kiedy masa będzie jednolita, przelewamy ją do pojemników i zamrażamy.

Sorbet z owoców leśnych z bazylią

W misie blendera umieszczamy owoce świeże i suszone. Miksujemy na gładki krem. Pod koniec blendowania dodajemy świeżą bazylię. Tak przygotowaną masę wlewamy do foremek i zamrażamy.

sorbet z owoców leśnych z dodatkiem bazylii
sorbet z owoców leśnych z dodatkiem bazylii

Sorbet ananasowy z miętą

Ananasa kroimy na cząstki, miksujemy razem z porwaną w dłoniach miętą (i cukrem kokosowym). Przelewamy na gęste sito i przecieramy. Masę przelewamy do pojemników i mrozimy.

Sorbet brzoskwiniowy z tymiankiem

Brzoskwinie dzielimy na połowę i pozbawiamy pestek. Kroimy na mniejsze kawałki. Dokładnie blendujemy do uzyskania kremowej konsystencji. Dodajemy sok z limonki aż do uzyskania optymalnego balansu smaku kwaśnego i słodkiego. Na koniec dodajemy roztarty w dłoniach tymianek. Przelewamy do pojemników i mrozimy przez minimum 2 godziny aż do całkowitego stężenia.


Artykuł powstał we współpracy z marką Baziółka – producentem świeżych ziół doniczkowych i ciętych.

logo Baziółka
Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

ZAPRASZAMY

kategorie bloga

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×