O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Mięta – właściwości i garść inspiracji kulinarnych

Mięta – właściwości i garść inspiracji kulinarnych

Mięta (ang. mint; lac. mentha spec.) – ta roślina ma wiele odmian! Czasami zwą ją pieprzową, innym razem cytrynową, czasami przezywają ją polną, ale ja i tak najbardziej lubię miętę zieloną, czyli tę której listki mogę obrywać z doniczki ustawionej na parapecie o każdej porze roku! Dla mnie smak mięty to kwintesencja lata – orzeźwiający, świeży, lekki. W sam raz do owocowych deserów. Mięta w mojej kuchni nie jest jedynie domeną dań słodkich. Odkąd pokochałam kuchnię bliskowschodnią, nie wyobrażam sobie bez niej mojego zielnika. Letnia lemoniada, bezalkoholowe mojito, gorąca czekolada z nutą mięty, herbata po marokańsku – wszystkie te napoje bez świeżej mięty nie mogłyby istnieć.

 

mięta - wywołuje z dań więcej emocji
mięta – wywołuje z dań więcej emocji

Wykorzystanie w kuchni

Ta niepozorna zielenina ma moc wydobywania głębi smaku, z potraw do których jest dodawana. Podkreśla kwaśność, niweluje goryczkę, balansuje słodycz i pikanterię. Przykład? Rum z dodatkiem mięty przestaje być ciężki w smaku. Gorzka czekolada staje się bardziej orzeźwiająca, kiedy dodamy do niej miętowy akcent. Mocne, aromatyczne wiśnie nabierają lekkości, kiedy doda się do nich listki świeżej mięty. Bardzo ostre potrawy kuchni indyjskiej są nieco mniej pikantne za sprawą bardzo popularnego w tamtym rejonie świata sosu miętowego. Słodka sałatka owocowa staje się orzeźwiającą przekąską właśnie przez dodatek świeżych, miętowych listków.

Mięta od dawien dawna wykorzystywana jest w wielu kuchniach świata. W polskiej kuchni zazwyczaj przeobraża się w napar, ale nie tylko! Znane jest też połączenie białego sera, kaszy gryczanej i mięty – to typowo wschodni przysmak, który najczęściej staje się niezwykle pysznym farszem do pierogów. Mięta doskonale współgra z naturalnym jogurtem i kwaśnym kefirem – nic zatem dziwnego, że często przyprawia się nią chłodniki. W kuchniach świata mięta kojarzy mi się z krajami arabskimi – tamtejsi jedzą ją w ilościach niemal hurtowych. Stanowi ona nieodłączny element wielu dań np. miętowych dresingów, popularnej sałatki tabbouleh czy aromatycznych napojów podawanych na ciepło i na zimno, np. herbaty po marokańsku. Baranina i jagnięcina to ulubione mięsne towarzyszki mięty – nic w tym dziwnego, mięta usprawnia trawienie tłuszczu :)

Moje ulubione potrawy z miętą to wspomniany wyżej chłodnik z ogórków i awokado. Samo awokado od zawsze wydawało mi się mdłe, ale doprawione na słodko kwaśno, wzbogacone świeżym aromatem mięty podbiło moje podniebienie. Wręcz ubóstwiam też połączenie zielonego groszku z miętą! Zupa krem, risotto, sałatka ziemniaczana z groszkiem cukrowym wymagają jej dodatki niemal desperacko! Zimową szarlotkę z cynamonem, którą szczerze kocham od października do lutego, w ciepłe dni modyfikuję, aby nadać jej lekkości. Zamiast cynamonu drobniutko posiekana mięta i kwaśny sos malinowy do polania na gotowym cieście. Jabłka wcale nie muszą być jesienne! Jestem też absolutną fanką miętowo-pistacjowego pesto, miętowo-arbuzowej lemoniady i wszelkiego rodzaju owocowych sorbetów, które w swojej pierwotnej formie są dla mnie zbyt oczywiste, a poprzez dodatek świeżych ziół nabierają charakteru! W moim domu podczas upałów obowiązkowa jest także karafka wody z miętą i cytrusami – bez tego latem nie mogę się obejść. A wszyscy Ci, którym estetyka talerza nie jest obojętna, albo parają się fotografią kulinarną wiedzą, że listki tej ślicznotki potrafią uratować wizerunek niejednego dania z kategorii „dobre, ale brzydkie” ;)


Więcej inspiracji znajdziesz na moim Pintereście w specjalnie stworzonej tablicy z przepisami dania i napoje z miętą w roli głównej – KLIK:

pinterest - tablica inspiracji kulinarnych
pinterest – tablica inspiracji kulinarnych

Właściwości zdrowotne mięty

Mięta to skuteczne remedium na wiele dolegliwości żołądkowych – do tego przekonywać nie trzeba. Chyba każdy kto miewał w swoim życiu niestrawność, mdłości lub próbował opanować wymioty sięgał w pierwszej kolejności po miętę. Dzięki zawartości olejku eterycznego mentolu listki tego zioła mają działanie antyseptyczne, przeciwwirusowe i przeciwbólowe. Działa też przeciwzapalnie i łagodząco w bólach migrenowych i dolegliwościach związanych z menstruacją.

Mentol ma także właściwości nieco mniej terapeutyczne, ale wciąż niezwykle cenione – orzeźwia, odświeża i ochładza. Warto przegryzać świeże listki mięty dla zdrowia. Pomaga to w trawieniu, oczyszcza kubki smakowe, odświeża oddech, właśnie dlatego mięta jest niezastąpionym składnikiem wszelkiego rodzaju past do zębów, płukanek do higieny jamy ustnej i gum do żucia.

Jak każda aromatyczna zielenina mięta to skarbnica wartości odżywczych. W zależności od gatunku zawiera mniejsze lub większe ilości garbników i mentolu, które działają silnie antyoksydacyjnie, chroniąc organizm przez wolnymi rodnikami. Mięta w swoim składzie ma też sporo witaminy C, karotenu, wapnia, żelaza, potasu i  magnezu. Może dodatek kilka listków niewiele zmieni, ale kiedy przygotujemy miętowe pesto dostarczymy solidnej dawki składników odżywczych.

mięta oceniona Okiem Dietetyka
mięta oceniona Okiem Dietetyka

Uprawa mięty w doniczce i przechowywanie zbiorów

Mięta szczególnie wymagająca nie jest. Wystarczy jej średnio żyzna ziemia, dostęp do światła i regularne podlewania (1-2 razy dziennie), a rośnie jak szalona. Czasami wręcz nie nadążam zrywać listków. W takim przypadku najczęściej decyduję się na przyrządzenie pesto lub zamrożenie listków. Ze względu na sporą zawartość wody, nie zachęcam do mrożenia tego zioła w całości. Najlepiej posiekać miętę, przesypać do szczelnego pojemnika i zamrozić. Później wystarczy tylko szybki ruch widelcem nad talerzem, który potrzebuje mięty! To dziecinnie proste. Miętę można też z łatwością suszyć. Najlepiej zebrać ją w pęczek, związać nitką i zawiesić listkami do dołu w miejscu ciepłym, przewiewnym, o suchym powietrzu.

mięta
mięta

Przekonani? Moje propozycje dań z wykorzystaniem listków świeżej mięty już niebawem, a tymczasem koniecznie zajrzyjcie na stronę partnera naszego bloga – producenta ziół doniczkowych marki Baziółka:

Przepisy Baziółki na dania i napoje z miętą
Przepisy Baziółki na dania i napoje z miętą

Artykuł powstał we współpracy z marką Baziółka – producentem świeżych ziół doniczkowych.

logo Baziółka
logo Baziółka

Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

ZAPRASZAMY

kategorie bloga

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×