O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

Biblioteka Dietetyka #12 – nowości dietetyczne, psychodietetyczne i kulinarne

Biblioteka Dietetyka #12 – nowości dietetyczne, psychodietetyczne i kulinarne

W 12 artykule z cyklu #BibliotekaDietetyka mamy dla Was kolejne książkowe inspiracje, które w ostatnim czasie trafiły do naszego księgozbioru! Tym razem podzielimy się naszą opinią odnośnie nowości typowo branżowych.

Zapraszam do czytania i do zakupów, jeśli uznasz, że któraś z naszych propozycji trafia w Twoje potrzeby!

W tym artykule omówimy 5 książek, które Wam rekomendujemy:

  • Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej pod redakcją Ewy Sachowskiej, wyd. PZWL
  • Pokonaj zespół metaboliczny autorstwa Justyny Mizery, wyd. Zwierciadło
  • Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią pod redakcją Doroty Szostak-Węgierek, wyd. PZWL
  • Bez liczenia i ważenia Moniki Ciesielskiej, wyd. Pełne Czasu
  • Zdrowo przez supermarket Anny Reguły, wyd. Publishing Group

Jeśli jeszcze nie czytałaś poprzedniego wpisu z tej serii, serdecznie zapraszam Cię do nadrobienia zaległości. Wszystkie wpisy z kategorii Biblioteka Dietetyka znajdziesz TUTAJ.

Biblioteka Dietetyka #12

“Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej”

“Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej” pod redakcją Ewy Sachowskiej to wyczerpujący podręcznik na temat mikrobioty jelitowej. W gabinetach dietetycznych coraz częściej pojawiają się pacjenci z zaburzeniami funkcjonalnymi jelit. Jednocześnie kolejne badania naukowe dają perspektywę wykorzystania wiedzy w zakresie mikrobioty do leczenia, zapobiegania czy też łagodzenia przebiegu niektórych chorób. Nawet otyłość, z której epidemią mamy do czynienia w dzisiejszych czasach, charakteryzują specyficzne zmiany w składzie mikrobioty. Ta publikacja to must-have dla specjalistów z dziedzin medycznych, którzy chcą wiedzieć więcej i umieć spojrzeć szerzej, by jeszcze lepiej pomagać swoim podopiecznym.

Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej – Ewa Stachowska, wyd. PZWL

Książka została podzielona na trzy kolejne części: oś jelito-wątroba, oś jelito-mózg, stymulacja osi jelito-wątroba-mózg. Taki układ rozdziałów pomaga w poznaniu systemu organizacji i działania mikrobioty, ponieważ zagadnienia są wyjaśnianie w odpowiedniej kolejności. Z pierwszego rozdziału dowiemy się czym jest mikrobiom i bariera jelitowa, jakie czynniki wpływają na stan mikrobioty jelitowej i jakie są markery ewentualnych zaburzeń oraz jak funkcjonuje układ immunologiczny w jelitach. Ponadto w tej części zostały poruszone kwestie terapii osób z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit, żywienia pacjentów z chorobami zapalnymi w okresie okołooperacyjnym oraz modyfikacji mikrobiomu w onkologii. Nie zabrakło także wyjaśnienia, jakie jest powiązanie pomiędzy stanem mikrobioty a zdrowiem wątroby.

Kolejny rozdział traktuje o mechanizmie komunikacji jelit z mózgiem i wpływie mikrobioty na zaburzenia psychiczne. Natomiast w ostatnim rozdziale przybliżono kwestie probiotyków, prebiotyków i psychobiotyków, a także przeszczepu mikrobioty jelitowej. To, co z pewnością bardzo zainteresuje dietetyków, to cały rozdział na temat wpływu dodatków do żywności na skład i funkcję mikrobiomu jelitowego. Wyróżniono tutaj między innymi substancje słodzące, emulgatory, środki zagęszczające, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu.

Już po samym zakresie publikacji śmiało można stwierdzić, że jest to zdecydowanie pozycja dla specjalistów. Podobne wrażenie odniesiemy po zapoznaniu się ze sposobem komunikacji. Publikacja jest napisana językiem zwróconym do profesjonalistów, a nie laików, którzy chcieliby jedynie powierzchownie zapoznać się z tematyką mikrobioty. Bardzo podoba mi się fakt, że książka jest wydrukowana w kolorze. Nie chodzi jedynie o to, że okładka bardziej rzuca się w oczy, ale przede wszystkim zawartość jest przejrzysta. W kolorze zostały wydrukowane podtytuły oraz elementy graficzne, co zdecydowanie ułatwia przeglądanie książki. Jak zwykle w publikacjach PZWL mamy tutaj obszerne piśmiennictwo do każdego rozdziału, co może pomóc nam w szukaniu materiałów, by jeszcze bardziej zagłębić się w temat. Choć przyznam szczerze, że po przyswojeniu tej lektury Wasza wiedza na temat mikrobioty jelitowej będzie już naprawdę ogromna. 

Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej – Ewa Stachowska, wyd. PZWL

Podsumowując, “Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej” to doskonała lektura dla specjalistów z dziedzin medycznych. Moim zdaniem świetnie odnajdą się w niej także studenci wyższych lat. Myślę, że w polskojęzycznej literaturze nie ma jeszcze pozycji, która tak szeroko porusza tematykę mikrobioty jelitowej. Książka porusza wszystkie najważniejsze kwestie związane z żywieniem w stanach zaburzeń mikrobioty jelitowej na stan aktualnej wiedzy naukowej.

Z okazji akcji letniej z kodem „OKIEMDIETETYKA25” możesz skorzystać z 25% rabatu od ceny początkowej na stronie wydawnictwa PZWL. “Żywienie w zaburzeniach mikrobioty jelitowej” jest objęte promocją.

“Pokonaj zespół metaboliczny”

“Pokonaj zespół metaboliczny” autorstwa Justyny Mizery jest odpowiedzią na pytanie jak dzięki diecie pozbyć się otyłości brzusznej, nadciśnienia i insulinooporności. Zespół metaboliczny rozpoznajemy w momencie, gdy dotyczy nas problem otyłości brzusznej oraz dwa z czynników ryzyka, które są związane z nieprawidłowościami w parametrach lipidowych, cukrowych lub ciśnienia krwi. Jeżeli borykasz się z nadmierną masą ciała, to zdecydowanie zachęcam do zapoznania z tą publikacją. Jak dowiesz się z pierwszych stron lektury, otyłość brzuszna jest punktem zapalnym do rozwoju zespołu metabolicznego i nie warto tego bagatelizować!

Pokonaj zespół metaboliczny – Justyna Mizera, wyd. Zwierciadło

Książka składa się z dwóch głównych części: ABC diety i zestawy żywieniowe. Pierwsze rozdziały poświęcono omówieniu badań krwi, diagnostyce i głównym zasadom żywienia przy zespole metabolicznym, otyłości brzusznej i insulinooporności. Będziesz w stanie zweryfikować czy Twoje parametry odpowiadają tym zaburzeniom – lecz pamiętaj, że diagnozę zawsze stawia tylko i wyłącznie lekarz na podstawie Twoich wyników badań. Dzięki tej książce masz ułatwione zadanie, ponieważ dowiesz się jakie badania diagnostyczne warto monitorować w przypadku tych problemów zdrowotnych. W książce znajdziesz instrukcje, co konkretnie możesz zrobić w kierunku polepszenia swojego stanu zdrowia.

Drugi rozdział został poświęcony wytycznym żywieniowym przy insulinooporności, poszczególnych składowych zespołu metabolicznego i diecie dla wsparcia jelit. Do tych porad dołączono tygodniowe plany żywieniowe wraz ze zdjęciami wybranych potraw. Łącznie w książce znajdziemy 140 zbilansowanych posiłków. Przy każdym przepisie zapisano instrukcję wykonania, gramaturę i kaloryczność. Większość przepisów składa się z prostych i łatwodostępnych produktów. Mamy tutaj zarówno absolutne klasyki jak kanapki z jajkiem i warzywami, owsianka śliwkowa jak również kilka zaskakujących połączeń, np. chłodnik pomidorowo-arbuzowy czy lody czekoladowo-bakaliowe z kalafiora. Z tych przepisów skorzystają osoby, które lubią próbować nowych smaków i nie wykluczają ze swojej diety żadnych produktów. Dzięki stosowaniu takiej rozpiski nauczysz się jak przełożyć teorię z pierwszej części na praktykę, jak komponować posiłki z dużą ilością warzyw i owoców i zaczniesz zmieniać swoje nawyki żywieniowe.

Pokonaj zespół metaboliczny – Justyna Mizera, wyd. Zwierciadło

Książka napisana jest prostym językiem, zrozumiałym dla każdego. Nie musimy zagłębiać się w medyczne skomplikowane zagadnienia, by zdobyć wiedzę pomocną w zadbaniu o dobrą kompozycję swojego talerza. Jestem przekonana, że ta publikacja zwiększy świadomość odbiorców na temat tego jak sposób żywienia i elementy szeroko pojętego stylu życia wpływają na zdrowie.

“Pokonaj zespół metaboliczny” polecam przede wszystkim osobom zmagającym się z otyłością lub innymi schorzeniami dietozależnymi. Jest to książka, z której możemy korzystać na co dzień w swojej kuchni. Skorzystają z niej także specjaliści pracujący z osobami z nadmierną masą ciała, którzy mogą zainspirować się przygotowanymi w książce posiłkami czy też zdobyć materiał, który warto rekomendować swoim podopiecznym.

“Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią”

“Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią” pod redakcją Doroty Szostak-Węgierek to pozycja obowiązkowa dla każdego dietetyka, który pragnie zajmować się żywieniem kobiet w ciąży i podczas laktacji. Publikacja w jednym miejscu zbiera wszystkie istotne informacje dla specjalisty z tej dziedziny. 

Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią – Dorota Szostak-Węgierek, wyd. PZWL

Znajdziemy tutaj przede wszystkim ogólne założenia dietetyczne z wyróżnieniem trzech grup: kobiet w ciąży, kobiet podczas laktacji i kobiet w wieku rozrodczym. Z początkowych rozdziałów dowiemy się, jakie składniki pożywienia odgrywają szczególną rolę u ciężarnych, jak wspierać proces laktacji dietą i jakie są czynniki żywieniowe wpływające na płodność. Już od pierwszej strony śmiało możemy stwierdzić, że książka traktuje tematykę bardzo konkretnie i profesjonalnie. Nie zdobędziemy tutaj wiedzy, czym jest białko. Natomiast dowiemy się jaką rolę odgrywa w rozwoju płodu i jak zwiększa się jego zapotrzebowanie w trakcie ciąży.

Według mnie ciekawym fragmentem publikacji jest postępowanie w dolegliwościach typowych dla ciąży. W tym rozdziale autorka rozkłada na czynniki pierwsze: awersję, zachcianki, nudności, wymioty, zaparcia, zgagę czy łaknienie opaczne. O tym jak kompleksowo podchodzi do tematu ta publikacja, świadczą kolejne rozdziały. Dotyczą one specyficznych sytuacji i sposobów radzenia sobie z nimi w przypadku kobiety ciężarnej lub karmiącej. Mamy tutaj zasady postępowania w przypadku niedokrwistości, nadciśnieniowych stanów ciążowych, cukrzycy, schorzeń układu pokarmowego, cholestazie ciążowej, zaburzeń odżywiania, nowotworów, przy stosowaniu diety eliminacyjnej (wegetariańska, wegańska, bezglutenowa, bezmleczna) i po operacji bariatrycznej. W moim odczuciu dietetyk z tak specjalistycznym zapleczem merytorycznym jest naprawdę wielką pomocą dla kobiety w tym szczególnym czasie.

To, co najbardziej podoba mi się w publikacji to fakt, że jest konkretna. Książka skupia się na specjalistycznej wiedzy, bez tłumaczenia podstaw. Dzięki temu jest ona dosyć krótka i wiedzę przyswaja się w błyskawiczny sposób. Na końcu każdego rozdziału znajdziemy piśmiennictwo, które może nam pomóc odnaleźć źródła podanych informacji. Jest to także dowód na to, przedstawiona wiedza znajduje potwierdzenie w literaturze. Bardzo dobre wrażenie zrobiły na mnie praktyczne tabelki i grafiki. Przy ogólnych zasadach żywienia znajdziemy zestawienie ryb zalecanych i niewskazanych pod względem zanieczyszczenia metalami ciężkimi i związkami organicznymi. Skład posiłku diety wegetariańskiej u kobiety ciężarnej został przedstawiony za pomocą obrazowej grafiki. Przy kofeinie znajdziemy tabelę z jej zawartością w poszczególnych rodzajach produktów, a w przypadku kawy uwzględniono także liczbę łyżeczek i czas parzenia. To zaledwie kilka przypadków, które znajdziemy w tej książce – każdy z nich ułatwi nam odpowiedź na częste pytania od podopiecznych.

Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią – Dorota Szostak-Węgierek, wyd. PZWL

“Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią” to książka dla osób, które mają wiedzę z zakresu dietetyki. Z tej publikacji nie skorzystają dietetyczni laicy, którzy potrzebują wyjaśnienia podstawowych dietetycznych zagadnień. Polecam ją dietetykom i studentom dietetyki, którzy chcą zagłębić się w dziedzinę żywienia kobiet ciężarnych i karmiących.

Z okazji akcji letniej z kodem „OKIEMDIETETYKA25” możesz skorzystać z 25% rabatu od ceny początkowej na stronie wydawnictwa PZWL. “Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią” jest objęte promocją.

“Bez liczenia i ważenia”

“Bez liczenia i ważenia” to kursoksiążka Moniki Ciesielskiej. Choć tytuł może kojarzyć się z tematyką jedzenia intuicyjnego, ta pozycja wcale o tym nie jest. Już na początku autorka podkreśla, że z biegiem lat wielu z nas ignoruje ośrodki głodu i sytości, przez co zaburza mechanizmy samoregulacji. Zasady jedzenia intuicyjnego zwyczajnie u takich osób się nie sprawdzą. Natomiast ten poradnik wyposaży Cię w szereg narzędzi, za pomocą których odzyskasz decyzyjność w kwestii tego, co i w jakich ilościach ląduje na Twoim talerzu. Sądzę, że powinna go przeczytać każda osoba, która wiecznie jest na diecie, a chce w końcu kształtować zdrowe nawyki na własnych zasadach.

Bez liczenia i ważenia – Monika Ciesielska, wyd. Pełne Czasu

Można by pomyśleć, że jest to namawianie do przejścia na kolejną dietę cud. Absolutnie nie! Jak podkreśla sama autorka “nie wyobrażam sobie promować protokołu odchudzania wg Ciesielskiej”. Monika promuje zdrowe podejście do zdrowego stylu życia i pozytywne odchudzanie oparte na skutecznych, udowodnionych naukowo metodach. Widać to po samej książce, w której znajdziemy obszerną bibliografię.

Jeśli obserwujesz Monikę na social mediach, z pewnością znasz jej uwielbienie do pizzy i wina. Sama mówi o sobie, że tytuł dietetyczki nie sprawił, że myli teraz chipsy z jarmużu z ulubionymi Pringelsami. Pizza znalazła nawet swoje specjalne miejsce w książce, obrazując zasadę 80/20. Mamy tutaj cały rozdział o tym co jeść, żeby nie zwariować, jak radzić sobie z zachciankami albo jak pokonać podjadanie. Z uwagi na to, że formą publikacji jest kursoksiążka, w poszczególnych rozdziałach mamy do wykonania ćwiczenia, dzięki którym nie tylko brniemy przez tekst bez większego namysłu, lecz musimy się zatrzymać i skupić na sobie. To właśnie ćwiczenia pozwalają na znalezienie własnych zasad zdrowego stylu życia i dostosowanie porad z książki do siebie. “Bez liczenia i ważenia” zawiera również praktyczne wskazówki o komponowaniu sycących posiłków. Jeśli trafiały do Ciebie mity w stylu: owoce można jeść do 18, a chleb i ziemniaki zawsze tuczą, to wraz z lekturą tej książki zweryfikujesz, co jest prawdą, a co można wsadzić między bajki.

Bez liczenia i ważenia – Monika Ciesielska, wyd. Pełne Czasu

Jeżeli szukasz książki, z którą zdrowe odżywianie przestanie być pasmem restrykcji i wyrzeczeń, to właśnie na nią trafiłaś! Przerabiając kursoksiążkę Moniki Ciesielskiej przepracujesz w swojej głowie trudne kwestie związane z jedzeniem. Nie zabraknie też odrobiny śmiechu ze względu na poczucie humoru autorki oraz zachwytu z pięknej oprawy graficznej. “Bez liczenia i ważenia” jest dla każdej z nas, która jest otoczona kulturą diet. Myślę, że z tej publikacji skorzystają także specjaliści zainteresowani dziedziną psychodietetyki, ucząc się jak wyjaśniać niełatwe sprawy w przystępny sposób i zdobywając wiele narzędzi do pracy z podopiecznymi.

Książka została wydana przez wydawnictwo pełne czasu, dlatego można ją kupić tylko TUTAJ.

„Zdrowo przez supermarket”

Zdrowo przez Supermarket, czyli jak robić dobre zakupy to kolejna książka popularnej dietetyczki Anny Reguły znanej na Instagramie jako @niekoniecznie dietetycznie. Ania stworzyła kompletny, przejrzysty przewodnik po sklepowych półkach, który sprawia, że konsument może odsiać ziarno od plew podczas podejmowania decyzji zakupowych.

Zdrowo przez supermarket – Anna Reguła, wyd. Publishing Group

Książka napisana jest przystępnym i ludzkim językiem, a jednocześnie w bardzo rzetelny i merytoryczny sposób. Ania wzięła na tapet wszystkie grupy produktów spożywczych i stworzyła książkę, która odpowiada na większość (jak nie wszystkie!) notorycznie pojawiające się pytania o to, co warto kupić, a z czego lepiej zrezygnować. To co mnie bardzo cieszy podczas przeglądania tej książki to mnogość nawiązań do źródeł. Znajdziemy tu sporo odniesień do wytycznych autorytetów żywieniowych, badań naukowych czy prawa żywieniowego. Jako estetka, która zwraca uwagę na detale, naprawdę doceniam design tego wydania. Minimalizm kolorystyczny oparty o 3 kolory, czyli biel, szarość i pomarańczowy oraz przejrzyste grafiki sprawiają, że książka jest naprawdę przyjemna w odbiorze. Każdy rozdział ma na końcu właśnie graficzne podsumowanie, którym później możemy przypomnieć sobie najważniejsze kwestie.

Warto podkreślić fakt, że zdecydowanie nie jest to publikacja o wydźwięku zero-jedynkowym. Narracja prowadzona jest w sposób, który łączy wiedzę akademicką z prawdziwym życiem i popularnym ostatnio podejściem psychodietetycznym. Nie znajdziemy w tej książce kategorycznego zakazu kupowania produktów zawierających cukier, a jedynie sugestię, że ów cukry trzeba w diecie ograniczać i być świadomym ich obecności w produktach, których o to nawet nie podejrzewamy.

Zdrowo przez supermarket – Anna Reguła, wyd. Publishing Group

Wartościowym i stale pojawiającym się formatem są analizy składów konkretnych produktów spożywczych. Niemal w każdym rozdziale pojawiają się prawdziwe składy surowcowe przeanalizowane przez Anię. To sprawia, że czytelnik poznaje „zasady gry” nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Oprócz typowych informacji o produktach, między wierszami Ani przemyca też zasady zdrowego odżywiania. Teoretycznie uczymy się zatem o zakupach, a praktycznie wyciągamy z tej lektury o wiele więcej! To naprawdę dobra pozycja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem, a lubią mieć wszystko sensownie ułożone w formie książki lub ebooka. Szczerze polecam!

Książkę „Zdrowo przez supermarket” kupicie np. TUTAJ.


Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem PZWL oraz wydawnictwem Zwierciadło.

Website | + posts

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

social media

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×