O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

Orkiszowe pierogi z miętą, kaszą gryczaną i białym serem

Orkiszowe pierogi z miętą, kaszą gryczaną i białym serem

„Pierogi i dieta?! Viola! Czego Cię na tych studiach uczyli?! Od mąki się tyje!”. Tjaaaaa, takie rewolucje… Obalamy mity, pierogi mogą być zdrowe, sycące, bogate w białko, witaminy i składniki mineralne, a do tego smakować całkiem dobrze. Inspiracją do przygotowania tego przepisu była wizyta w pierogarni NovaPierogova w Gdańsku, pisałam o tym kiedyś na moim Instagramie (Klik). Pierogi były białe, ze słodkim cukrem waniliowym… Nie powiem, że niedobre bo kłamać nie potrafię, ale jednak biała mąka i sacharoza dietetykowi nie przystoją, więc pobiegłam do sklepu po 6 przemyślanych składników i tak powstały te zaskakujące w smaku pierogi.

https://okiemdietetyka.pl/orkiszowe-pierogi-z-mieta-kasza-gryczana-i-bialym-serem/
https://okiemdietetyka.pl/orkiszowe-pierogi-z-mieta-kasza-gryczana-i-bialym-serem/

 

Składniki na 24 średniej wielkości pierogi, czyli około 4 porcje:

Ciasto:

– 150g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (130g do ciasta bazowego + 20g do podsypywania ciasta przy wyrabianiu)

– 70g mąki orkiszowej jasnej typu 630 (można użyć samej mąki pełnoziarnistej, ale wówczas pierożki będą bardziej twarde)

– łyżka oleju kokosowego opcjonalnie oleju rzepakowego

– około 100-120 ml ciepłej wody

Farsz:

– 40g niepalonej kaszy gryczanej

– 120g sera twarogowego półtłustego 3-krotnie mielonego

– 2 łyżki miodu naturalnego o łagodnym smaku np. akacjowego

– garść świeżej mięty

Dodatki:

– 4 garście owoców jagodowych np borówek amerykańskich

– miód, jogurt naturalny, świeża mięta

 

Przygotowanie:

Ugotuj kaszę gryczaną w dwa razy większej objętości wody niż zajmuje kasza. Potrwa to około 15 minut. Po tym czasie zdejmij garnek z ognia, przykryj i daj kaszy wchłonąć resztę wody. Niech przestygnie. Oba rodzaje mąki wymieszaj w dużej misce (pamiętaj o odłożeniu części mąki na później), dodaj płynny olej i 100-120ml wody, obserwuj ciasto w trakcie wyrabiania jak wiąże wodę. Ciasto powinno być sprężyste, niezbyt zwarte łatwo poddawać się wyrabianiu. Odstawa na chwilę ciasto, aby skrobia wchłonęła wodę. W tym czasie przygotuj farsz. Wystudzoną kaszę gryczaną wymieszaj z mielonym białym serem, miodem i posiekaną miętą. Ciasto pierogowe podziel na 2 lub 3 części i rozwałkuj na grubość około 1-2mm. Możesz już wstawić na palnik duży garnek z wodą. Podsypuj ciasto mąką, aby nie dopuścić do przyklejenia ciasta do stolnicy czy też wałka. Z ciasta za pomocą specjalnego przyrządu lub zwykłej szklanki/ kieliszka o ostrych krawędziach wykrawaj koła o średnicy około 7-8cm. Na przygotowane płaty ciasta rozłóż farsz (nic się nie może zmarnować). Posklejaj pierogi tak, aby farsz nie miał możliwości, by wypłynąć. Pierogi gotuj w dużej ilości wody aż wypłyną. Odcedź łyżką cedzakową. Podawaj gorące polane niewielką ilością naturalnego miodu, w towarzystwie owoców jagodowych, jogurtu naturalnego i świeżej mięty. Smacznego!

 

Wartość odżywcza:

Porcja takich pierogów to około 350-400 kcal. Uwierzcie mi takimi 6 pierogami można się najeść na dobrych kilka godzin, bo dzięki zawartości błonnika i długo uwalniającego się biała (kazeiny) sycą na długo. Do przygotowania ciasta użyliśmy mąki z orkiszu, która jest o wiele bogatsza w składniki mineralne i błonnik niż zwykła mąka pszenna. Specjalnie nie poleciłam użycia odtłuszczonego sera i zasugerowałam dodatek oleju kokosowego do ciasta, aby pierogi nie podniosły gwałtownie poziomu cukru we krwi, miały lepszy smak i syciły na dłużej. Pamiętajcie, że nie ma niczego gorszego w diecie niż chorobliwe unikanie tłuszczu. Porcja tych pierogów na pewno zadowoli niejednego domowego niejadka, a dwie porcje (12 szt.) nadadzą się na obiad dla mężczyzny. Nie zapomnicie o dodatku świeżych owoców :)

dietetyczne pierogi orkiszowe inspirowane wschodem Polski
dietetyczne pierogi orkiszowe inspirowane wschodem Polski

 

https://okiemdietetyka.pl/orkiszowe-pierogi-z-mieta-kasza-gryczana-i-bialym-serem/
https://okiemdietetyka.pl/orkiszowe-pierogi-z-mieta-kasza-gryczana-i-bialym-serem/

Szukasz dietetyka, który nie zabroni Ci jedzenia tego co lubisz? Masz ochotę zgubić kilka kilogramów zanim skończą się wakacje? Odwiedź zakładkę kontakt i opisz nam swoją historię :)

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

social media

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×