O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Klopsiki skandynawskie z grzybami – przepis z ebooka #WegePodróż

Klopsiki skandynawskie z grzybami – przepis z ebooka #WegePodróż

Już za tydzień premiera naszego wspólnego projektu, który realizowałam z Karoliną Ponzo z bloga www.karolinaponzo.com. Ona podróżuje od lat, kiedyś sama, teraz ze swoją córką, ja dopiero niedawno chwyciłam podróżniczego bakcyla. Łączy nas wspólne liceum, wydawanie ostatniej kasy na bilety, wiara w słuszność ograniczania mięsa w diecie i miłość do przepysznego jedzenia. Z tego zestawienia powstał eBook #WegePodróż, który łączy w sobie najlepsze smaki z podróży Karoliny oraz moją fotografię kulinarną. To chyba najbardziej smakowity projekt w jakim miałam okazję pracować.

W eBooku Wege Podróż znajdziecie przepisy na niewielkie przekąski, tapasy, zupy, dania główne i słodkości. Dania pochodzą z 17 krajów rozsianych po całym Świecie, w których Karolina poznawała najlepsze przepisy. Za moją namową udało się stworzyć wspólny projekt łączący inspiracje z podróży z tym co w Polsce bez trudu można kupić i przygotować. Dzisiaj chciałabym się z Wami podzielić przepisem na wyśmienite klopsiki skandynawskie z białej fasoli i grzybów podane z puree ziemniaczanym, blanszowanym groszkiem i konfiturą z borówki. To jest przepis, który przekonuje mięsożerców do tego, że wegetariańska kuchnia może smakować wybornie.

Grzybowe klopsiki skandynawskie – Składniki (4 porcje)

Puree ziemniaczane

  • ziemniaki – 8-10 sztuk (około 600 g)
  • mleko – 1/2 szklanki (125 ml) – w wersji wegańskiej może być sojowe
  • masło – 1/4 kostki (50 g) – w wersji wegańskiej można pominąć lub zastąpić 2 łyżkami dobrego oleju rzepakowego
  • opcjonalnie: chrzan tarty – 1 łyżeczka (10 g)
  • sól do smaku

Wege klopsiki skandynawskie

  • fasola biała – 1 szklanka fasoli suchej (170g) lub 2 puszki (500 g)
  • pieczarki – 3 duże sztuki (150 g)
  • cebula – 1 duża (100 g)
  • borowiki suszone – 1 garść (10 g)
  • woda – 1/2 szklanki (125 g)
  • musztarda sarepska – 2 łyżeczki (20 g)
  • chrzan tarty – 1 łyżeczka (10 g)
  • bułka tarta – 1/2 szklanki (50 g) + do obtaczania
  • sól i pieprz do smaku
  • olej do smażenia

Do podania

  • konfitura niskocukrowa z borówki – 4 łyżki (100 g)
  • groszek zielony – 1 szklanka (140 g)
  • masło – 1 łyżeczka (10 g) – można zastąpić oliwą
  • sól do smaku
  • opcjonalnie: smażone pieczarki – 2 duże sztuki (100 g)
  • opcjonalnie: natka pietruszki – kilka listków
Grzybowe klopsiki skandynawskie z puree, blanszowanym groszkiem i borówką

Grzybowe klopsiki skandynawskie – Przygotowanie

Klopsiki

Fasolę gotujemy według instrukcji producenta. Jeśli stosujemy fasolę z puszki tylko płuczemy i odcedzamy. Cebulę kroimy w drobną kostkę, podsmażamy na oleju do miękkości, solimy do smaku i przekładamy do osobnej miski. Na tej samej patelni podsmażamy bardzo drobno pokrojone pieczarki do zrumienienia. Borowiki moczymy w gorącej wodzie do miękkości. Odcedzamy, drobno siekamy i dodajemy do pieczarek, smażymy razem na małym ogniu przez ok. 5 minut. Fasolę blendujemy. Masa nie musi być idealnie gładka. Dodajemy cebulkę, pieczarki i pozostałe składniki. Dokładnie mieszamy.  Formujemy 24 niewielkie klopsiki. Lekko zwilżamy je mlekiem sojowym lub wodą, po czym obtaczamy w bułce tartej. Tak przygotowane klopsiki smażymy na złoty kolor na rozgrzanym oleju.

Dodatki

Ziemniaki obieramy, kroimy w kostkę i myjemy. Gotujemy w sporej ilości osolonej wody. Odcedzamy i ugniatamy na gładkie puree razem z masłem i mlekiem. Puree można wzbogacić odrobiną chrzanu. Groszek smażymy przez 2-3 minuty na maśle lub oliwie. Lekko solimy.

Na talerzu układamy 2 łyżki puree, łyżkę konfitury niskocukrowej z borówki, 6 klopsików oraz 1/4 szklanki groszku. Można dodać kilka plasterków smażonych na maśle lub oliwie grzybów i listki pietruszki.

Wskazówki

Smażone klopsiki są dosyć delikatne i łatwo chłoną tłuszcz. Ułatwieniem i odchudzaniem przepisu może być pieczenie (ok. 30 minut w 200 stopniach góra-dół), choć wówczas zalecam zmniejszenie ilości musztardy oraz chrzanu, gdyż będą mocniej wyczuwalne oraz serwowanie z większą ilością konfitury, by dodać klopsikom wilgotności.

Kup eBooka Wege Podróż jeszcze przed premierą!

Przepis pochodzi z eBooka Wege Podróż, który możecie kupić do 8 maja w promocyjnej cenie 39 zł. Dodatkowo 5 zł dochodu z każdego sprzedanego eBooka przekazujemy na rzecz WWF Polska, aby pomagać chronić naszą planetę i dbać o zagrożone zwierzęta. Mam nadzieję, że podzielasz naszą wizję i kupisz Wege Podróż jeszcze przed premierą. Każda osoba, która zakupi Wege Podróż w przedpremierze otrzyma ją 9 maja. Aby kupić eBooka kliknij TUTAJ.

Spis treści eBooka Wege Podróż

POLSKA

  • Przystawka: Chleb domowego wypieku i smalec z fasoli z kaszą gryczaną
  • Danie główne: Wege mielone z puree chrzanowym i mizerią
  • Deser: Blok czekoladowy z orzechami

FRANCJA

  • Przystawka: Tartaletki z karmelizowanym porem
  • Danie główne: Rattatouille z zieloną soczewicą
  • Deser: Waniliowy creme brulee z kaszy jaglanej

HISZPANIA

  • Przystawka: Croquetas z serem
  • Danie główne: Wegetariańska paella
  • Deser: Tarta de Santiago

WŁOCHY

  • Przystawka: Grillowany bakłażan z sosem pomidorowym i serem
  • Danie główne: Pizza doskonała
  • Deser: Waniliowa panna cotta
Waniliowa panna cotta

MEKSYK

  • Przystawka: Quesadilla z guacamole
  • Danie główne: Tacos z pulled mushroom i salsą
  • Deser: Gorąca czekolada z chili

BALI

  • Przystawka: Kolorowe spring rolls z sosem fistaszkowym
  • Danie główne: Sałatka z makaronu ryżowego i wegańskie satay’e
  • Deser: Owocowe smoothie bowl w ananasie

IZRAEL

  • Przystawka: Orzeźwiająca sałatka z winogronami i lodem
  • Danie główne: Sabich z bakłażanem
  • Deser: Sezamowy blok z pistacjami (chałwa)
Sałatka z winogron, zielonego ogórka i jogurtu

RUMUNIA

  • Przystawka: Pasta z białej fasoli z dodatkiem paprykowej cebulki
  • Danie główne: Mamałyga z sosem grzybowym
  • Deser: Galuste cu prune

WĘGRY

  • Przystawka: Langosz węgierski z kwaśną śmietaną i serem
  • Danie główne: Gulasz węgierski z halloumi
  • Deser: Naleśniki a la Gundel

INDIE

  • Przystawka: Samosy z sosem miętowym
  • Danie główne: Paneer butter masala
  • Deser: Mango lassi

FINLANDIA

  • Przystawka: Prosta sałatka z buraka
  • Danie główne: Wege klopsiki z borówką i puree ziemniaczanym
  • Deser: Słodki chleb Pulla

TAJLANDIA

  • Przystawka: Zupa tom kha
  • Danie główne: Wegetariański pad thai
  • Deser: Mango sticky rice
Zupa Tom Kha z grzybami i groszkiem

JAPONIA

  • Przystawka: Warzywa w tempurze
  • Danie główne: Ramen wegański grzybowy
  • Deser: Sernik na zimno z silken tofu z matchą i wiśniami

ANGLIA / UK

  • Przystawka: Yorkshire pudding z karmelizowanymi warzywami
  • Danie główne: “Fish” & chips z tłuczonym groszkiem i sosem tatarskim
  • Deser: Sticky toffee pudding

KUBA

  • Przystawka: Gęsta zupa kukurydziana
  • Danie główne: Black bean bowl z jajkiem sadzonym
  • Deser: Granita mohito

NEPAL

  • Przystawka: Zupa thukpa
  • Danie główne: Momosy z farszem warzywnym
  • Deser: Kheer
Momosy z farszem warzywnym

MAROKO

  • Przystawka: Sałatka z kuskusem, pieczonymi batatami, granatem i sosem tahinowym
  • Danie główne: Marokańskie klopsiki z oliwkami z szafranowym bulgurem
  • Deser: Sałatka z cytrusów, pistacji i mięty
Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 6 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

ZAMÓW EBOOK #WEGEPODRÓŻ

KUP MOJĄ DRUGĄ KSIĄŻKĘ W PRZEDSPRZEDAŻY

kategorie bloga

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×