O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
10 sposobów jak zmienić dietę i nie wydawać więcej pieniędzy

10 sposobów jak zmienić dietę i nie wydawać więcej pieniędzy

Każde z nas dba o to, aby na talerzu pojawiały się wartościowe produkty, jednak nie zawsze chcemy wydawać na jedzenie więcej niż do tej pory. Pieniądze na wakacje same się nie odłożą, a nowa para butów jest równie ważna co brokuły w lodówce. Co możemy zrobić, aby wilk był syty i owca cała? Jak połączyć zdrowe jedzenie z rozsądnym budżetem?

Inspiracją do powstania tego tekstu i podzielenia się z Wami moimi pomysłami było zapoznanie się z pierwszymi odcinkami programu „Twój Portfel, nasza dieta”.  Alżbeta Lenska udowodniła, że nawet niski budżet na jedzenie można wykorzystać lepiej. Ba, można nawet zaoszczędzić! Często spotykam się z błędnym przekonaniem, że tanie jedzenie nie może być zdrowe i że niezdrowe, przetworzone jedzenie wychodzi taniej. Program nie pokazuje jak z golonki przerzucić się na picie zielonego jęczmienia. Z doświadczenia wiem, że brutalne zmiany i rzucanie się na głęboką wodę rzadko bywa skuteczne w długofalowym rozrachunku. Ten program uczy jak małymi krokami zmieniać nawyki żywieniowe na lepsze bez zwiększania wydatków na jedzenie.

Zobacz pierwszy odcinek programu oraz resztę ramówki TVN Active klik i przekonaj się, że na zdrowym jedzeniu można zaoszczędzić ponad 2000 zł rocznie! Liczby nie kłamią!

Twój Portfel Nasza Dieta

zobacz pierwszy odcinek i resztę ramówki TVN Active

 

A oto moje propozycje na rozsądne gospodarowanie budżetem na jedzenie:

 

1. Planuj jadłospis

Planując jadłospis na cały tydzień pozbędziesz się problemu niewykorzystanej żywności. Zaplanowany jadłospis zamień na listę zakupów i właśnie z tą listą wybierz się do sklepu. Pamiętaj o tym, że niektóre owoce, warzywa i nabiał nie wytrzymają do końca tygodnia, więc warto podzielić tygodniowe zakupy na dwa etapy. Pamiętaj o tym, aby chodzić na zakupy z pełnym brzuchem – unikniesz impulsywnego kupowania i nadmiernej ilości „smaczków” w koszyku.

lista zakupów ułatwi Ci mądre gospodarowanie domowym budżetem

 

2. Kupuj duże opakowania

Produkty suche i trwałe takie jak warzywa strączkowe, kasze, ryż, makaron, orzechy czy pestki mają długi okres przydatności do spożycia, a jednocześnie powinny stanowić podstawę diety większości zdrowych osób dlatego warto polować na duże opakowania i posiadać w domu zapasy. Takie produkty nie popsują się i sprawią, że w każdej chwili będziesz miał możliwość przygotowania zdrowego posiłku. Wystarczy dodać świeże warzywa, ulubione źródło białka i niewielką ilość zdrowego tłuszczu i posiłek mamy gotowy. Nie kupuj ryżu i kasz w woreczkach do gotowania: to nieekonomiczne, niezbyt zdrowe i powoduje, że niezależnie od potrzeby gotujesz wielokrotność 100 g produktu.

słoiki świetnie nadają się do przechowywania zapasów żywności

 

3. Korzystaj z sezonu

Sezonowe produkty są najtańsze w momencie ich największej dostępności. Korzystaj z dobrodziejstwa lokalnych, dojrzałych warzyw i owoców – przygotuj samodzielnie mrożonki i przetwory. Świetnym pomysłem na zaoszczędzenie pieniędzy i czasu jest przygotowanie mrożonej mieszanki do zup, smoothie i sosów. Zimą wyciągasz tylko woreczek z odpowiednio zbilansowaną zawartością, gotujesz, miksujesz i możesz cieszyć się smakami lata w kilka minut i to bez wydawania ogromnej ilości pieniędzy.

warzywa sezonowe to doskonały pomysł na to, by urozmaicić swoją dietę, a jednicześnie nie wydawać ogromnej ilości pieniędzy

 

4. Nie marnuj!

Przetwarzaj wszystko co się tylko da. Masz w domu lekko zwiędniętą pietruszkę lub rukolę? Zrób pesto! Pomidory i papryka nie nadają się już na kanapki? Przygotuj zupę krem lub słoiczek domowego sosu paprykowego z dodatkiem czosnku i tymianku. Ciocia przywiozła z działki wielką siatkę szczypiorku? Posiekaj go i zamroź, a nawet zimą będziesz cieszyć się omletem z aromatyczną zieloną cebulką. Kupując całą pierś indyka możesz podzielić ja na porcje o wadze 100-150 g i zamrozić – w ten sposób masz gotowe, idealnie odważone porcje mięsa na kilka obiadów. Marnowanie jedzenia jest nie tylko nieekonomiczne, ale też niemodne i nieetyczne. Włącz kreatywność!

system zarządzania zasobami źródło: pinterest.com

 

5. Stosuj tańsze zamienniki

Co chwilę na rynku produktów dietetycznych pojawiają się nowości, których cena potrafi zwalić z nóg. Niektóre produkty są jej warte, inne nie, ale prawda jest taka, że każdy produkt funkcjonalny może mieć swój odpowiednik. Np. modna ostatnio chia może śmiało zostać zastąpiona przez nasiona lnu, a suszone jagody goji przez nasza czarną polską jagodę. To samo dotyczy produktów z wyższej półki np. łososia możemy śmiało zamienić na bałtyckiego śledzia, a mięso królika na tańszego indyka. Od zawsze powtarzam, że kto chce szuka sposobu, a kto nie chce znajduje tylko wymówki.

Aby móc lepiej zarządzać swóim budżetem na jedzenia zacznij od diagnozy na co wydajesz pieniądze.

 

6. Graj w duecie

Gotowanie dla jednej osoby jest uciążliwe. Spróbuj namówić innych domowników do jedzenia tego co Ty.  To przede wszystkim oszczędność czasu i energii elektrycznej, ale także doskonały sposób na próbowanie nowych smaków i cieszenie się nimi z kimś bliskim. Jeśli mieszkasz sam/sama to można poszukać kompana z pracy – raz lunchbox przygotowujesz Ty – innym razem osoba, z którą współpracujesz. To fajny sposób na trochę odmiany w codziennym odżywianiu.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Viola Urban (@viola_okiem_dietetyka)

 

7. Staraj się unikać jedzenia na mieście

Jedzenie poza domem może być zdrowe. Mamy aktualnie modę na restauracje serwujące dania zgodne z ideą Slow Food. Oczywiście raz na jakiś czas możemy sobie pozwolić na małą odmianę, ale tzw. Food Cost nie przekracza 35% ceny jaką płacisz za swój posiłek. Mówiąc jeszcze prościej i dobitniej: przygotowując to samo danie w domu możesz mieć 3 obiady zamiast jednego. Unikając stołowania się poza domem możesz miesięcznie zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.

wyjście do restauracji może być miłą odmianą, ale jeśli Twój budżet tugodniowy bardzo na tym cierpi to trzeba tego unikać

 

8. Nie świruj!

Kupowanie żywności bio lub eko to gwarancja lepszej jakości i większego bezpieczeństwa. Nie jest to jednak konieczność! Jeśli musisz rozważnie posługiwać pieniędzmi i kontrolować domowy budżet to zrezygnuj z kupowania certyfikowanych produktów. Wszystkie produkty dostępne w sklepach muszą spełniać normy bezpieczeństwa, więc nie grozi Ci nic złego, jeśli kupisz marchewkę w dyskoncie. Zaopatrując się w podstawowe składniki takie jak płatki owsiane, kasza gryczana czy soczewica zwróć uwagę na cenę za kilogram produktu. Czasami piękne opakowanie potrafi podbić cenę dwukrotnie, a jakość w zasadzie pozostaje niezmienna. Podczas skupowania zbóż ceny są porównywalne, a podczas porcjowania i dystrybucji nagle owies i owies to nie to samo. Pomyśl o tym kolejnym razem.

niezależnie od ceny owies wciąż jest owsem, kupuj płatki grube (górskie), ale nie sugeruj się wyglądem opakowania

 

9. Stosuj aromatyczne przyprawy

Dieta, która jest zdrowa i tania od razu przywołuje negatywne skojarzenia. Tak być się musi! Za pomocą przypraw ze zwykłej soczewicy i warzyw możesz zrobić prawdziwe kulinarne arcydzieło. Jeśli do tej pory do wszystkiego dodawałaś ziół prowansalskich i nie możesz już patrzeć na kurczaka z parowaru w ziołach, to… ja się bardzo cieszę! Przyprawy to inwestycja w swoje zadowolenie, która jedną szczypta zmieni Twój stosunek do zdrowego jedzenia. Poznaj się bliżej z kolendrą, trawą cytrynową, kuminem, rozmarynem i szałwią i odkryj na nowo smak dań. Wyrzuć za to ze swoich szafek gotowe mieszanki przypraw. Naprawdę chcesz płacić na sól tyle pieniędzy? ;)

aromatyczne przyprawy sprawiają, że niedroga dieta może być ciekawa i pyszna!

 

10. Zainspiruj się!

Internet i telewizja są kopalnią pomysłów! Może zajrzysz na bloga @jak oszczędzać pieniądze, a może zostaniesz wiernym fanem nowego programu „Twój portfel nasza dieta”, który można oglądać na kanale TVN Meteo Active w każdą sobotę o godzinie 10:00. Zajrzyj też na fanpage https://www.facebook.com/portfeldieta, gdzie znajdziesz przepisy na to jak uzdrowić swój portfel i zawartość talerza. Ja już lubię i regularnie oglądam!

* wpis powstał we współpracy z TVN Meteo Active

 

Viola Urban

Oceniam swoim Okiem Dietetyka już od 8 lat. Z zawodu jestem dietetykiem, z zamiłowania poszukiwaczką doskonałego smaku, a z doświadczenia copywriterem i fotografem kulinarnym. Napisałam dwie książki kulinarne: "Poranne Inspiracje" oraz "Dieta na Wynos". Lubię inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach czytam, ćwiczę jogę i szukam dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

social media

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×