O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Kremowy chłodnik z awokado z miętą i pestkami dyni

Kremowy chłodnik z awokado z miętą i pestkami dyni

Jedyna słuszna zupa w czasie upału to chłodnik – tym razem stawiam na chłodnik z awokado! Zimny, lekki, przyjemnie orzeźwiający, idealnie kremowy, a do tego niezwykle prosty w przygotowaniu. Wystarczą składniki dostępne w każdym sklepie, blender i 10 minut wolnego czasu, alby wyczarować sycącą, a jednocześnie lekkostrawną przekąskę na czerwcowy lunch. Kluczem do sukcesu jest dojrzałe awokado i soczyste, słodkie ogórki. Reszta to prawdziwa bułka z masłem!


Składniki [2 porcje]

  • 1 duże dojrzałe awokado (około 160 g miąższu)
  • 2 ogórki szklarniowe lub 4 gruntowe
  • garść świeżej mięty
  • kawałek miodowego melona (około 100 g) – można pominąć, ja dodałam, bo akurat miałam w kuchni
  • zimna woda (100-150 ml) – ilość wody zależy od gęstości chłodnika, jaką chcesz uzyskać
  • sok z 1/2 limonki lub 2 łyżki octu jabłkowego
  • łyżka syropu z agawy lub miodu naturalnego (u mnie delikatny miód akacjowy)
  • sól morska
  • zielony pieprz

Dodatkowo

  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek lub oleju z pestek dyni
  • garść pestek dyni
  • świeżo mielony zielony pieprz
  • kilka listów świeżej mięty
Chłodnik z awokado, ogórków i mięty
Chłodnik z awokado, ogórków i mięty

Przygotowanie

Jak dobrze wiecie, nie lubię komplikować, zatem będzie banalnie prosto! Obieramy awokado i ogórki. Z awokado wyjmujemy pestkę i dzielimy na mniejsze kawałki. Ogórki pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy na mniejsze cząstki. Melona obieramy ze skóry i kroimy. Wszystkie składniki bazowe miksujemy na gładki krem. Najlepiej użyć do tego celu blendera kielichowego, który zapewni idealnie kremową konsystencję, ale sprawdzi się także blender „żyrafa”. Zimną zupę przelewamy do miseczek i dekorujemy surową oliwą, pestkami dyni, świeżo zmielonym pieprzem oraz listkami mięty.


Tabela wartości odżywczej: chłodnik z awokado – 1 porcja [wygenerowana w serwisie kcalmar.pro]

Wartość odżywcza 1 porcji chłodnika z awokado, ogórków i mięty.
Wartość odżywcza 1 porcji chłodnika z awokado, ogórków i mięty.

 

kremowy chłodnik z ogórka, awokado i mięty
kremowy chłodnik z ogórka, awokado i mięty

Porady Dietetyka

  1. Wybierając awokado zwróć uwagę na kolor i strukturę skórki – im bardziej gładka tym większa szansa na „zdrowe” awokado. Do chłodnika najlepsze będzie awokado miękkie, ale nie przejrzałe. Takie awokado jest najzdrowsze i najsmaczniejsze
  2. Chłodnik z awokado możesz też wzbogacić w inne zioła – jeśli nie przepadasz za miętą użyj pietruszki, koperku lub świeżego tymianku
  3. Melon w przepisie jest opcjonalny, ja dodałam go, aby nadać zupie trochę więcej słodkości. Jeśli z niego rezygnujesz, dodaj odrobinę więcej miodu lub syropu z agawy – zupa powinna być słodko kwaśna, ale wciąż bez cukru
  4. Wszystkie składniki powinny być bardzo zimne. Jeśli nie są dodaj do misy blendera 2-3 kostki lodu lub wstaw swój chłodnik na godzinę do lodówki. Pamiętaj o szczelnym zamknięciu naczynia, w którym przechowujesz zupę – inaczej chłodnik wchłonie zapach innych produktów
  5. Do posypania zupy użyłam pestek dyni. Moim zdaniem świetnie komponują się z ogórkiem. Jeśli jednak nie masz w domu pestek dyni – śmiało zamień je na płatki migdałowe, pokruszone orzechy nerkowca lub nasiona słonecznika
  6. Do polania zupy polecam bogaty w kukurbitacynę olej z pestek dyni, ale świetnie sprawdzi się również oliwa z oliwek extra virgin
  7. Dla zwolenników ostrzejszych smaków – super zdrowy czosnek. Dodaj ząbek świeżego czosnku do swojego chłodnika, a na pewno nie pożałujesz. No chyba, że to danie na randkę… to nie polecam ;)
  8. Zupę przygotuj w takiej ilości, żeby jej nie przechowywać dłużej niż kilka godzin. Awokado i oliwa zaczną się utleniać i stracą swoje cenne właściwości, jeśli chłodnik będzie przechowywany zbyt długo
  9. Jeśli zależy Ci na większej ilości białka i wapnia w posiłku – zabiel zupę homogenizowanym serkiem naturalnym o obniżonej zawartości tłuszczu. Możesz też dodać jogurt lub kefir. Zupa przestanie być wegańska. Dla wegan proponuję gęsty, naturalny jogurt sojowy
  10. Jeśli wolisz chrupiące chłodniki przed miksowaniem odłóż kawałek ogórka ze skórką i zetrzyj go na tarce o grubych oczkach

Jak widać – w kuchni wszystko wolno! :D A tymczasem poczytaj koniecznie dlaczego mięta jest taka zdrowa! KLIK

mięta
mięta

 

 

Przepis powstał we współpracy z producentem świeżych ziół doniczkowych marki Baziółka

logo Baziółka
logo Baziółka

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

  • Wygląda pysznie i zdrowo. Koniecznie wypróbuje.

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

ZAPRASZAMY

kategorie bloga

Najnowsze porady

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

×