O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

Okiem Dietetyka Podcast #3 …jak gotować zdrowo bez uszczerbku dla smaku?

Okiem Dietetyka Podcast #3 …jak gotować zdrowo bez uszczerbku dla smaku?

W kolejnym odcinku październikowego cyklu o podstawach zdrowego gotowania i zakupach rozmawiam z Kingą Paruzel. Kinga jest finalistką I edycji polskiego programu MasterChef, kulinarną pasjonatką zdrowej kuchni, autorką 4 książek kulinarnych i prowadzącą na kanale Kuchnia Lidla. Zapytałam mojego gościa jak połączyć zdrowy styl życia ze smakiem, skąd czerpie inspiracje do swoich przepisów i jak zmieniło się jej gotowanie po pojawieniu się w domu dziecka. Poza tym Kinga wspomina przygodę w programie telewizyjnym oraz zdradza, na jakim etapie jest realizacja jej największego zawodowego marzenia. W tym wpisie przedstawię Ci najistotniejsze informacje z naszej rozmowy, a także materiały uzupełniające. Wiesz dobrze, że zdrowie i dobry smak nierozerwalnie współistnieją w moim podejściu do gotowania. Dlatego na blogu istnieje wiele treści, które pomogą Ci zastosować tę zasadę w praktyce!

Przypominam, że w tym miesiącu z podcastu dowiesz się między innymi:

  • jak zbudować swoją domową bazę produktów,
  • jak doprawiać dietetyczne potrawy,
  • na jakie pułapki uważać podczas zakupów,
  • jak polubić nowe produkty i włączyć je do swojej diety. 

Kwestie konstruowania domowej spiżarni omówiłyśmy już z Zosią w drugim odcinku, który jest dla Ciebie dostępny w aplikacjach podcastowych. Jeśli wolisz pisaną formę treści, na blogu znajdziesz skrót najważniejszych informacji z naszej rozmowy. Tymczasem zapraszam Cię na premierowy odcinek!

Nutritarianizm i flexitarianizm

Kinga jest idealnym dowodem na to, że naukę gotowania można zacząć w każdym wieku. Jej samej powiodło się to przede wszystkim dzięki ogromnym chęciom i ciągłemu próbowaniu, co wielokrotnie podkreślała w naszej rozmowie. Obcowanie ze smakowitymi posiłkami i zagłębianie się w zdrowe odżywianie sprawiły, że Kinga odnalazła własny styl świadomego jedzenia.

W swoim podejściu podkreśla, że jest przeciwna reżimowi, liczeniu kalorii i sprowadzeniu kwestii diety do skojarzenia z odchudzaniem. Jej styl życia jest zorientowany na zdrowie, co łączy się z filozofią odżywiania zwaną nutritarianizmem. Nutritarianizm to styl świadomego jedzenia, polegający na sięganiu do pełnowartościowe, odżywcze produkty, dające szczególne korzyści naszemu zdrowiu. Na podstawie naszej rozmowy sformułowałam 3 główne zasady, którymi Kinga kieruje się w swoim jadłospisie:

  1. Nadrzędnym celem sposobu żywienia jest pełne odżywienie organizmu i dostarczenie mu wszystkich niezbędnych składników. Dlatego jadłospis bazuje na produktach wysokiej jakości, dostarczających szeregu cennych składników odżywczych.
  2. Jakość i wartość prozdrowotna produktów jest ważniejsza niż ich kaloryczność.
  3. Wykorzystuje niskoprzetworzone, naturalne produkty do przygotowywania posiłków, a rezygnuje z gotowych sklepowych wyrobów.
dieta wegańska

Kinga ogranicza ilość mięsa w swojej diecie. Powodem są sygnały wysyłane przez jej organizm, ale również aspekty etyczne i brak dostępu do dobrej jakości produktów zwierzęcych. Można powiedzieć, że stosuje dietę flexitariańską, czyli ograniczenie spożycia mięsa bez całkowitego eliminowania go z diety. Kinga bardzo ceni sobie to rozwiązanie, ponieważ daje jej dużo swobody. Dzięki niemu może żyć zgodnie ze swoimi wartościami, jednocześnie nie będąc zamkniętą w sztywnych ramach czy restrykcjach odnośnie rodzajów spożywanego pokarmu. 

“Odchudzanie” znanych nam potraw

Częstym zabiegiem, który stosujemy, chcąc odżywiać się zdrowiej, jest przekształcanie znanych sobie potraw na wersje mniej kaloryczne i bardziej odżywcze. W swojej kuchni warto kierować się rozsądkiem, ale również dozą zdystansowania. Dlatego w naszej diecie mogą znaleźć się potrawy tradycyjne, które szczególnie lubimy. Można wykonać je z mniejszą ilością tłuszczu czy cukru albo po prostu wypróbować inny sposób przygotowania. Zamiast nazywania ich “odchudzoną” wersją, która z gruntu kojarzy się z wersją gorszą, można określić ją po prostu nowym wariantem danego przepisu. Dzięki temu poszerzamy gamę swojego menu o nowe dania, które mogą być równie pyszne. Poniżej moje pomysły na nowe warianty znanych nam potraw, dzięki którym z łatwością utrzymamy linię, jednocześnie jedząc bardzo apetycznie:

Pizza z mąki z ciecierzycy z porem, gruszką i serem pleśniowym

Kinga podkreśla, że zagłębianie się w gotowanie, to klucz do tego, by z czasem różne zabiegi kulinarne przyszły nam naturalnie. Wiedza jest na wyciągnięcie ręki – zarówno na etykiecie produktu, która poinformuje nas jak go wykorzystać w kuchni, jak i w internecie, gdzie znajdziemy mnóstwo gotowych pomysłów na jego przygotowanie. Ciągłe próbowanie nowych kombinacji w kuchni pozwoli na wyuczenie się odpowiednich połączeń smakowych oraz zbudowanie kulinarnej intuicji.

Jak podnieść wartość odżywczą swojego talerza?

Podniesienie wartości odżywczej talerza powinno łączyć się z ograniczeniem produktów, które tej wartości nie niosą. Mam tutaj na myśli nadmierne ilości białej mąki, soli, cukru, oleju rafinowanego i mięsa, które w tradycyjnej polskiej diecie niestety występują. Oczywiście nie chodzi o to, by wykluczyć je w stu procentach ze swojego jadłospisu, lecz o to by dieta bazowała na cenniejszych alternatywach. Najprostszym przykładem może być biała mąka, którą wystarczy wymienić na mąkę pełnoziarnistą. Jeżeli nagle postanowimy wymienić wszystkie oczyszczone produkty na te z pełnego przemiału, ciężko będzie przyzwyczaić się do całkowicie innych smaków. Dlatego rozmawiałyśmy z Kingą o tym, że włączanie bardziej odżywczych wersji produktów powinno odbywać się stopniowo. Jeśli chcesz wymienić mąkę pszenną, możesz:

  • stosować mieszanki pół na pół mąki dotychczas używanej z wersją z pełnego ziarna,
  • wypróbować kilka różnych zamienników mąk, np. gryczaną, jaglaną, ryżową, pszenną pełnoziarnistą, orkiszową,
  • testować sprawdzone przepisy z wykorzystaniem nowych produktów – każda mąka będzie miała nieco inne właściwości, dlatego warto inspirować się kuchnią osób, które wykorzystują je na co dzień, by nasze kuchenne doświadczenia nie skończyły się nieudaną recepturą.

Jeżeli chcemy ograniczyć jakikolwiek produkt, najłatwiej go po prostu nie kupować. Nie mówię o tym, by katować się potrawami bez smaku, ale by znaleźć dla nich alternatywę. Gdy w naszej domowej spiżarni zamiast gotowych batoników będą znajdowały się owoce – przy ochocie na coś słodkiego nie będziemy się długo zastanawiać, po co sięgnąć. Opieranie swojej domowej bazy produktów na świadomych wyborach będzie bardzo pomocne w podnoszeniu wartości odżywczej posiłków.

Jeśli chcesz poznać bliżej moją historię zmiany nawyków żywieniowych od tostów z majonezem do gotowania na poziomie autorki książek, zapraszam Cię do odsłuchania mojej rozmowy z Magdą Hajkiewicz.

Jak doprawiać dania, aby miały maksimum smaku?

Tylko kosztując, będziesz wiedział, jak coś ma smakować.

Wiesz już, że aby nauczyć się doprawiać w odżywczy sposób, warto znaleźć zamienniki dla soli, cukru czy rafinowanego tłuszczu. Wiele na temat szukania alternatyw dla wymienionych produktów mówiłyśmy w poprzednim odcinku o budowaniu domowej spiżarni. Zdaniem Kingi, powodzenie w odnajdywaniu odpowiednich smaków dla potraw warunkuje metoda prób i błędów. Aby wydobyć smak potraw, warto zastosować przyprawy, zarówno suszone, jak i świeże zioła. Na blogu znajdziecie cały cykl na temat zastosowania ziół:

Gulasz z czarnej soczewicy z pomidorami i ziołami włoskimi
Gulasz z czarnej soczewicy z pomidorami i ziołami włoskimi

Ulubione przepisy Kingi Paruzel

Zapytałam Kingę o to, które przepisy zrobione z Kuchnią Lidla mają dla niej szczególne znaczenie. Sama przyznała, że dobrze kojarzą jej się przepisy, które były dla niej wymagające, a stworzenie ostatecznej, dopracowanej receptury może uznać za swój sukces. Dlatego przede wszystkim zwróciła uwagę na wegańskie przepisy, takie jak:

Inspiracje kulinarne Kingi Paruzel

Z pewnością wielu z Was interesuje, gdzie znani pasjonaci gotowania szukają inspiracji, by ich przepisy były jeszcze lepsze. Kinga szczególnie ceni sobie naturalne wyczucie do tego, by potrawy smakowały dobrze. Jej kulinarna intuicja rozwija się między innymi dzięki temu, że codziennie poświęca 30 minut na samokształcenie. Mimo że nie ma ulubionej kuchni świata czy też kucharza, który wyjątkowo ją inspiruje, w kwestiach kulinarnych ceni sobie Jamiego Olivera i Nigelli Lawson. Natomiast z zakresu fotografii kulinarnej bliska jest jej twórczość Donny Haay.

Ja o wielu swoich kulinarnych inspiracjach piszę w cyklu #BibliotekaDietetyka. Uwielbiam kolekcjonować książki z przepisami i testować cudze receptury, kiedy tylko znajdę chwilę wolnego. Tak jak już wielokrotnie wspominałam, moją osobistą biblią jest książka Niki Segnit „Leksykon Smaków”, o którym przeczytasz w tym wpisie. Pozostałe książki, które nauczyły mnie gotowania przedstawię Wam w kolejnym odcinku.

Ideologia less waste

Szacunek do jedzenia jest z Kingą od zawsze. Mimo, że teraz ideologię zero waste czy less waste można nazwać światowym trendem, ona traktuje to jako naturalny element jej życia. Jej metody na to, by zapobiegać marnowaniu żywności to między innymi częstsze robienie zakupów, zwracaniu uwagi na daty ważności produktów, a także odpowiednie gospodarowanie odpadami. Na swoim Instagramie Kinga podzieliła się bardzo ciekawą metodą na stworzenie mini ogródka z warzywnych odpadków. Okazuje się, że z końcówek warzyw możemy samodzielnie odtworzyć niektóre rośliny. Po pewnym czasie warzywa rozwiną korzenie i mogą zostać posadzone w ziemi! Dokładną instrukcję odradzania roślin znajdziesz na Instagramie Kingi pod hashtagiem #odrostykingi (a dokładniej w TYM poście), a także w wersji wizualnej w jednym z odcinków na kanale Kuchni Lidla.

Gotowanie po pojawieniu się dziecka w domu

Bardzo ciekawiło mnie to, jak zmieniło się odżywianie Kingi po ciąży i czy po pojawieniu się dziecka nadal mogła stosować dotychczasowe zasady pełnowartościowej diety. Okazało się, że od początku dbała o zawartość odpowiednich produktów w jadłospisie małej Jagny, a rozszerzanie diety nie wiązało się z gotowaniem osobnych posiłków dla reszty rodziny. Kinga nie chciałaby podawać dziecku rzeczy niesmacznych, więc oczywisty wydał jej się fakt, że mogą jeść to samo, z uwzględnieniem zapotrzebowań czy ograniczeń małego brzuszka (np. ograniczenie soli czy ostrych przypraw). Dużą uwagę przywiązuje do dbania o prawidłową mikroflorę jelitową, dlatego na co dzień w jadłospisie całej rodziny znajduje się żywność będąca źródłem probiotyków, jak produkty kiszone czy fermentowane produkty mleczne.

Ciekawym doświadczeniem, o którym opowiedziała mi Kinga, było podanie Jagnie popularnego kremu czekoladowo-orzechowego, którego nazwy wypowiadać nie wolno. Dziecko było dotychczas przyzwyczajone do pełnowartościowej diety i smaku naturalnych produktów. Eksperyment zakończył się więc wypluciem sklepowego gotowca, co Kinga uznała za swój żywieniowy sukces.

Kinga Paruzel w programie Masterchef

Kinga bez wahania określa udział w programie jako przygodę, która zmieniła jej życie i sprawiła, że całkowicie zakochała się w gotowaniu. Zanim potraktowała kulinarną drogę jako sposób na swój rozwój zawodowy, musiała dużo poukładać sobie w głowie. Teraz już wie, że uprawia najsmaczniejszy i najpiękniejszy zawód, jaki mogłaby sobie wymarzyć.

Po udziale w programie początkowo miała bardzo duże oczekiwania. Myślała, że oferty same do niej spadną z nieba, jednak tak się nie wydarzyło. Mimo to nie poddawała się i systematycznie działała na blogu i social mediach. Po programie na jej stronę weszło ponad 2 miliony czytelników, wiedziała więc jak istotne będą estetyczne aspekty jej działalności. Dlatego stale doskonaliła zdolności fotograficzne, których podstawy nabyła w rodzinnym zakładzie fotografii. Dzięki regularnym działaniom otworzyły jej się drzwi do wielu współprac, które stały się jej sposobem na życie.

Plany zawodowe Kingi

Pomysłem Kingi na resztę jej życia jest własna restauracja. Ma podejście, że na wszystko w życiu przyjdzie czas. Lokal, którego poszukuje ma ścisłe wytyczne do spełnienia, ponieważ Kinga ma dokładną wizję, jak to miejsce będzie wyglądać. Jest to jej największe marzenie, za którego spełnienie trzymam kciuki. Uwielbiam, gdy ludzie przekuwają swoją pasję w biznes, ponieważ wierzę, że właśnie dzięki temu są w stanie stworzyć coś naprawdę wartościowego.

Kingę znajdziesz na Instagramie i Facebooku pod nazwą @kingaparuzel, na jej osobistym blogu oraz w Kuchni Lidla.

Viola Urban

Oceniam swoim Okiem Dietetyka już od 8 lat. Z zawodu jestem dietetykiem, z zamiłowania poszukiwaczką doskonałego smaku, a z doświadczenia copywriterem i fotografem kulinarnym. Napisałam dwie książki kulinarne: "Poranne Inspiracje" oraz "Dieta na Wynos". Lubię inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach czytam, ćwiczę jogę i szukam dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 7 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

SOCIAL MEDIA

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

KATEGORIE BLOGA

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

×