O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Mleko roślinne domowej roboty – ryżowe i owsiane

Mleko roślinne domowej roboty – ryżowe i owsiane

Mleko roślinne do tej pory kupowałam w sklepie. Kartonik takiego przysmaku to koszt rzędu 8-14 zł. Jako dodatek do normalnej diety można sobie na to pozwolić, ale kiedy trzeba zrezygnować z normalnego nabiału na rzecz roślinnych odpowiedników, to miesięczny koszt takiej inwestycji potrafi przyprawić o zawrót głowy. Przeanalizowałam skład mleka ryżowego i owsianego dostępnego w sklepie i okazało się, że poza wodą jest tam dosłownie kilkadziesiąt gram ryżu i dodatki takie jak np. olej słonecznikowy, cukier, aromat, fosforan wapnia, stabilizator konsystencji. Serio? Mam płacić kilkanaście złotych za coś co jestem w stanie odtworzyć w domu za kilkadziesiąt groszy unikając tym samym nadmiaru kwasów omega-6 w diecie, dodatkowego cukru etc. Podwijaj rękawy, zabieram Cię do kuchni!

mleko roślinne domowej roboty
mleko roślinne domowej roboty

Warto w tym miejscu wspomnieć, że skład mleka ryżowego czy owsianego nie ma nic wspólnego z mlekiem krowim. Oba te napoje zawierają śladowe ilości białka i tłuszczu. Są to typowe napoje węglowodanowe. Ja polecam je w diecie osób, które nie tolerują laktozy, białka mleka krowiego, sportowcom i oczywiście osobom stosującym dietę wegańską.

 

Moje ulubione zastosowanie roślinnego mleka węglowodanowego to użycie go w roli bazy do przygotowania potreningowego koktajlu.

 

Mleko ryżowe [1 litr]

  • 80 g ryżu białego – polecam ryż jaśminowy lub parboiled + woda do gotowania ryżu
  • laska wanilii lub łyżeczka naturalnego cukru waniliowego
  • woda mineralna o wysokiej zawartości wapnia

Przygotowanie:

Ryż ugotuj wg przepisu na opakowaniu z dodatkiem nasionek z laski wanilii. Kiedy ostygnie wrzuć do go blendera, dopełnij wodą do objętości 1 litra. Zmiksuj na gładką masę. Teraz przecedź mleko przez gęste sito lub gazę. Mleko przechowuj w szklanej butelce w lodówce nie dłużej niż 2-3 dni.

waniliowe mleko ryżowe
waniliowe mleko ryżowe

Mleko owsiane waniliowe [1 litr] na dwa sposoby

  • 70 g płatków owsianych
  • woda mineralna o wysokiej zawartości wapnia
  • laska wanilii lub naturalny cukier waniliowy
  •  łyżka cukru brązowego (opcjonalnie)

Mleko owsiane można przygotować na dwa sposoby – na zimno lub na gorąco. Wpływa to bezpośrednio na konsystencję finalnego produktu. Jak wiadomo skrobia zawarta m.in. w płatkach owsianych podlega reakcji kleikowania. Nieskleikowana skrobia nie jest trawiona w układzie pokarmowym człowieka. Niektóre osoby jednak nie lubią ciągnącego się mleka z rozgotowanych płatków owsianych.

Opcja 1: „surowe mleko owsiane”

Porcję płatków owsianych i nasionka z laski wanilii zalewamy szklanką wody i odstawiamy na kilka godzin. Kiedy napęcznieją dolewamy wody do objętości 1 litra i miksujemy przez kilka minut aż płatki będą mocno rozdrobnione. Przecedzamy przez gęste sito lub gazę. Mocno schładzamy. Mleko owsiane jest przydatne do spożycia przez 2-3 dni.

Opcja 2: „gotowane mleko owsiane”

Płatki owsiane gotujemy z laską wanilii w 1,5 szklanki wody do całkowitego skleikowania, czyli przez około 5-8 minut. Studzimy. Do ostudzonych płatków dolewamy wodę mineralną do objętości 1 litra i miksujemy do uzyskania jednolitej konsystencji. Przecedzamy przez gęste sito lub gazę. W razie potrzeby rozwadniamy lub dosładzamy. Mleko przechowujemy w lodówce w wyparzonej szklanej butelce przez 2-3 dni.

mleko owsiane domowej roboty
mleko owsiane domowej roboty

Więcej informacji o mleku roślinnym przeczytasz tutaj :)

Viola Urban

Oceniam swoim Okiem Dietetyka już od 8 lat. Z zawodu jestem dietetykiem, z zamiłowania poszukiwaczką doskonałego smaku, a z doświadczenia copywriterem i fotografem kulinarnym. Napisałam dwie książki kulinarne: "Poranne Inspiracje" oraz "Dieta na Wynos". Lubię inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach czytam, ćwiczę jogę i szukam dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

social media

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×