O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL MEDIA

10 powodów, dla których warto ograniczyć mięso w diecie
Blog & Diety & Porady

10 powodów, dla których warto ograniczyć mięso w diecie

W ostatnim czasie wzrasta grono zwolenników stosowania diet roślinnych. Wbrew istniejącym przekonaniom, ten sposób odżywiania może być smaczny, zbilansowany i co najważniejsze bezpieczny. Dobrze skomponowana dieta wegańska może być stosowana również przez kobiety w ciąży, karmiące i sportowców wyczynowych. Kuchnia roślinna może pobudzać wyobraźnię, pozwala poznawać nowe smaki, produkty, a jednocześnie wspomaga w prewencji wielu schorzeń! Coraz więcej osób chcę ograniczyć mięso w diecie.

Nie musisz rezygnować z mięsa od razu, wystarczy wprowadzenie zasady małych kroków. Zobaczysz, że będzie to łatwiejsze niż Ci się wydaje. W Internecie znajdziesz mnóstwo ciekawych blogów, kont na Instagramie, Pintereście czy Facebooku, oferujących darmowe przepisy roślinne, porady dla początkujących i wsparcie. 

Przygotowałam dzisiaj dla Ciebie 10 powodów, dla których warto ograniczyć mięso w diecie. Spróbujesz?

Powód nr 1:  Zredukujesz spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych

Wraz z ograniczeniem ilości spożywanego mięsa, siłą rzeczy zmniejsza się ilość dostarczanych organizmowi tłuszczów zwierzęcych. Ich nadmierna konsumpcja może wpływać na rozwinięcie wielu schorzeń, w tym miażdżycy, otyłości, zaburzeń układu krążenia, nowotworów piersi i jelita grubego, a także osłabienie odporności.

Jeśli dieta roślinna będzie dobrze skomponowana, zwiększy się tym samym ilość dostarczanych kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych, których spożycie wpływa na poprawę stanu zdrowia, odporności, a także na wzmocnienie włosów, skóry i paznokci. Zamień mięso na kotlety z soczewicy, pestek i orzechów. To się opłaca. Pamiętaj jednak, aby nie zamieniać mięsa na nadmierne ilości tłustych serów, jajek czy tłuszczu palmowego i kokosowego, ponieważ te produkty również są nośnikiem kwasów tłuszczowych nasyconych.

Więcej na temat poszczególnych kwasów tłuszczowych dowiesz się z tego artykułu.

Powód nr 2: Zmniejszysz ryzyko zachorowania na nowotwór

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca ograniczenie mięsa czerwonego (wołowego, wieprzowego, cielęciny, jagnięciny, baraniny, koniny, koźliny, dziczyzny) do jednej porcji w tygodniu. Już 100 g dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, trzustki i gruczołu krokowego aż o 17%. Ważne jest również to, aby mięso, które spożywamy, było jak najmniej przetworzone, czyli nie poddane takim procesom jak: smażenie w głębokim tłuszczu, peklowanie i wędzenie. Jeśli już chcemy pozostać przy jedzeniu mięsa, wybierajmy raczej duszenie, pieczenie i gotowanie.

Więcej o diecie chemoprewencyjnej znajdziesz tutaj.

Powód nr 3: Ograniczysz spożycie soli i przetworzonych produktów

Wędliny, kiełbaski, parówki i inne przetwory mięsne są wysoko przetworzone, a także wzbogacane w duże ilości soli podczas procesów takich jak wędzenie czy peklowanie. Sprzyja to rozwojowi nadciśnienia tętniczego, co w konsekwencji może doprowadzić do udaru mózgu. Zalecana ilość soli dla osoby dorosłej to 5 g na dobę, porcja ta odpowiada jednej łyżeczce i dotyczy również naturalnie występującej soli w produktach spożywczych. Dla przykładu 100 g szynki wiejskiej to mniej więcej 2,5 g soli!!! W innych wędlinach tej soli jest równie dużo.

Dieta roślinna powinna bazować na niskoprzetworzonych produktach.

Powód nr 4: Zmniejszysz ryzyko cukrzycy i otyłości

Udowodniono, że osoby na dietach roślinnych mają niższe BMI (wskaźnik masy ciała) w porównaniu z osobami na diecie tradycyjnej. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia otyłości i cukrzycy typu 2 nawet o 62%! Ograniczenie mięsa sprzyja także insulinowrażliwości i lepszej kontroli glikemii. Niższa wartość energetyczna diety wspomaga w prewencji nadwagi i otyłości. Pamiętaj, że dieta bezmięsna powinna bazować na strączkach, pełnym ziarnie, orzechach i dużej ilości warzyw.

Powód nr 5: Wydłużysz uczucie sytości po posiłku

Wraz ze zmniejszeniem spożywanego mięsa, zazwyczaj zwiększa się ilość spożywanych nasion strączkowych i warzyw, a co za tym idzie, objętość przyjmowanego posiłku jest większa w porównaniu do posiłku mięsnego. Daje to dłuższe uczucie sytości i zmniejsza uczucie głodu, a także sprzyja lepszej kontroli łaknienia w ciągu dnia. Pamiętaj jednak, że wegańskie posiłki, które są źle skomponowane (np. nie zawierają warzyw lub odpowiedniej ilości białka) mogą mieć działanie odwrotne do zamierzonego. Zwróć zatem szczególną uwagę na kompozycję swojego posiłku.

proste curry z batatów, ciecierzycy i szpinaku
Strączki (białko) i duża ilość warzyw (błonnik) pomagają kontrolować łaknienie podczas stosowania diety ograniczającej mięso.

Powód nr 6: Zwiększysz spożycie korzystnych dla zdrowia produktów np. strączków czy orzechów

Nasiona strączkowe są bardzo dobrym źródłem białka. Średnia zawartość to 25 g na 100 g suchych nasion. Strączki charakteryzują się stosunkowo niską wartością energetyczną, indeksem glikemicznym. Poza tym są bogatym źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych. Najpopularniejsze warzywa strączkowe to: soczewica, ciecierzyca, soja, fasola, bób, groch. Dobrze skomponowana dieta roślinna, jest też bardziej bogata w orzechy, pestki, pełnoziarniste produkty, warzywa i owoce. Wszystkie te elementy diety są korzystne dla zdrowia.

Strączki są źródłem białka i błonnika. Liczne badania naukowe potwierdzają ich dobroczynny wpływ na zdrowie.

Powód nr 7: Poznasz nowe smaki i otworzysz się na kuchnie świata

Ograniczanie mięsa zmusza nas do testowania nowych przepisów, wprowadzania wcześniej nieużywanych produktów i pozwala odkrywać ciekawe smaki! Kuchnia azjatycka jest fantastycznym przykładem. Jest to raj dla osób niejedzących mięsa. Wegetariańskie i wegańskie przepisy są bardzo smaczne i często niedoceniane, a szkoda! W prosty sposób możemy połączyć wiele, wcześniej nieznanych smaków i zwiększać swoje umiejętności kulinarne. 

Wypróbuj przepis na wegańską Chana Masalę, a na pewno polubisz roślinną kuchnię.

Powód nr 8: Ochronisz klimat i środowisko! 

Wyprodukowanie 1 kilograma mięsa wołowego zużywa średnio 20 razy więcej wody w porównaniu do wyprodukowania kilograma warzyw i owoców! Takie postępowanie wzmaga suszę. Produkcja mięsa wzmaga również wydzielanie gazów cieplarnianych, co wpływa na wzrost globalnego ocieplenia. Nie musisz redukować ilości zjadanego mięsa do zera. Ograniczenie o połowę, to już ogromny krok do przodu. Spróbujesz?

Powód nr 9: Polepszysz los zwierząt

Wszyscy kochamy zwierzęta, szczególnie te domowe, nie wyobrażamy sobie, że mogłaby stać im się krzywa. Natomiast zwierzęta rzeźne nie wzbudzają w nas takich odczuć. Wiele osób nie wie, że przez cały okres swojego życia nie widzą światła dziennego, rodzą się i umierają w klatkach. Dzięki wzrostowi zainteresowanie weganizmem i dietą roślinną zmniejsza się zapotrzebowanie na produkty odzwierzęce, co w konsekwencji zmniejsza zapotrzebowanie na ich hodowlę. Ty też masz na to wpływ! 

Oprócz tego naukowcy alarmują, że w przeciągu 30 lat w morzach i oceanach może zabraknąć ryb i owoców morza. Przyczyn można znaleźć kilka – od zanieczyszczeń z fabryk i hodowli, po nadmierne ich wyławianie. Aby chronić naturalne łowiska, zredukuj ilość spożywanych ryb i postaw na omega-3 z roślin (np. DHA z alg) czy naturalne ALA z lnu, nasion chia, konopii czy orzechów włoskich.

Brak Ci pomysłów na roślinne posiłki? Sprawdź darmową dietę wegańską 1800 kcal dostępną na blogu.

Powód nr 10: Ograniczając mięso z diecie zaoszczędzisz pieniądze

Dobrej jakości ryby i mięso to spory wydatek. Suche nasiona roślin strączkowych są zdecydowanie tańszą opcją. Łącząc niedrogie produkty z ciekawymi przyprawami, osiągniemy naprawdę świetny efekt. Nie warto zatem postrzegać diety roślinnej przez pryzmat stosunkowo drogich zamienników mięsa dostępnych w sklepach. Zdrowa dieta wegańska powinna bazować na produktach naturalnych i niskoprzetworzonych. Taka wersja diety wegańskiej jest zdecydowanie tańsza niż taka bazująca na wegańskich gotowcach czy przereklamowanych superfoods.

Strączki, kasze i pestki sprawiają, że dieta ograniczająca mięso jest bogata w substancje odżywcze, sycąca i niedroga.

Podsumowując – powodów, dla których warto ograniczyć mięso, w diecie jest wiele. Powyżej wymieniono te, dzięki którym możemy mieć wpływ na stan naszego zdrowia, środowisko, a także na losy zwierząt rzeźnych i drobiu. Wielu osobom może wydawać się to trudne, natomiast wzrasta duża wrażliwość konsumentów na produkty bezmięsne, powstają nowe restauracje preferujące dania kuchni roślinnej, rynek oferuje coraz więcej produktów wegańskich, przypominających tradycyjne dania, bez śladu mięsa w składzie. Dlatego taki sposób żywienia może być bezpieczny i zbilansowany dla każdego.

Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji, sprawdź jadłospis wegański lub nasze indywidualne porady.

Joanna Kwiatkowska

Razem z przyjaciółką współtworzę Heatlhymix.pl i czerpię mnóstwo radości z odkrywania nowych dietetycznych wątków. Jako dietetyk łączę zdrowe odżywianie z aktywnością fizyczną i udowadniam, że dieta dla osób z Hashimoto i Insulinoopornością jest przyjemna i nie wymaga odrzucenia Twoich ulubionych produktów. Prywatnie jestem właściecielką dwóch adoptowanych kotów, kocham smacznie zjeść, rozkoszować się kawą i podróżować.

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 8 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i moich przemyśleń o życiu. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

Newsletter Okiem Dietetyka

.

social media

KUP MOJĄ NAJNOWSZĄ KSIĄŻKĘ

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

×