O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH

Lunch dla pracujących

 

Zdrowe jest piękne! A taki lunch dla pracujących głową idealny! Trochę białka, sporo węglowodanów, owoce pełne przeciwutleniaczy i składników mineralnych. Samo dobro. O wiele lepsze niż słodka kawa z automatu i baton (uwierzcie mi, że w biurach to się zdarza notorycznie).

Pamiętajcie, że neurony odżywiają się tylko glukozą i to jest dla nich stan fizjologiczny. Mózg potrzebuje około 130g węglowodanów, aby pracować efektywnie. Kiedy tych węglowodanów jest za mało to musi się przestawić na jedzenie ketonów. To dla waszej głowy prawdziwy kataklizm. Dokładnie tak jakbyście próbowali samochód napędzany paliwem zasilać prądem ;) Absolutnie nie wyobrażam sobie pracownika, którego głównym zadaniem jest analityczne myślenie i kreatywność przechodzącego na dietę niskowęglowodanową.

Wspomniane wyżej 130g węglowodanów to absolutne minimum. Większość z nas potrzebuje od 200 do 300g węglowodanów na dobę. Oczywiście pisząc węglowodany mam na myśli węglowodany, a nie produkty węglowodanowe. Przykładowo: 100g makaronu to 80g węglowodanów, 100g płatków owsianych 70g, a 100g chleba czyli 3 kromki to tylko 50g. Nie wyobrażam sobie zabierania do pracy w biurze serka wiejskiego light i sałatki z samych warzyw, białka i ew. tłuszczu.

To samo dotyczy dzieci. Do szkoły zabieramy coś co dostarcza węglowodanów, a więc banana lub inny owoc, kanapkę i jakiś napój mleczny. Ostatnio słyszałam wypowiedź pewnej Pani dietetyczki (tak, tak, nie żartuję), która dawała swoim dzieciom na śniadanie twarożek z pomidorem (bez chleba, bo to zdaniem tej Pani niepotrzebne kalorie), a do szkoły plasterki ogórka i jabłko. Przecież karmione w ten sposób dziecko nie ma prawa myśleć efektywnie. Takie nieszczęsne zalecenia wypływają od ludzi z branży – paranoja. Idąc dalej – przeciętny Kowalski słuchając tego typu opowieści zaczyna mieć wyrzuty sumienia z powodu kanapek – w końcu wywód prowadzi pani doktor ubrana w fartuch medyczny, a to wzmacnia autorytet.

Węglowodany to wartościowe źródło kalorii. Nikt przecież nie sugeruje białego cukru ani mąki. Mamy do wyboru po kilkanaście rodzajów kaszy, płatków, ziaren, różnego rodzaju pieczywo, owoce i warzywa skrobiowe. Nawet ziemniaki mają swoje plusy, ponieważ jako jeden z nielicznych produktów działają na nas alkalizująco. Większość nieprzetworzonych produktów węglowodanowych zawiera mnóstwo witamin i składników mineralnych, a także błonnik. Na próżno szukać tych składników w piersi kurczaka czy serku wiejskim.

Podsumowując: nie bójmy się węglowodanów. Może ktoś kiedyś powiedział, że węglowodany są nam potrzebne jak dziura w bucie. Możliwe. Ale ja na to odpowiadam “a gdyby dziury w bucie nie było, którędy nogę by się włożyło?”

Mit złych, tuczących węglowodanów – obalono!

Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

Posty z kategorii

Bibliotek Dietetyka #5

Bibliotek Dietetyka #5

Wrzesień 13, 2017
Nie na temat #9

Nie na temat #9

Wrzesień 06, 2017

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

ZAPRASZAMY

kategorie bloga

Najnowsze porady

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

×