O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
Czym doprawić sok warzywny?
Blog & Diety & Porady

Czym doprawić sok warzywny?

Sok warzywny to bardzo wartościowy element diety. Charakteryzuje się dużą zawartością potasu, innych składników mineralnych oraz dobrze przyswajalnych witamin. Dzięki włączeniu do diety świeżo wyciskanych lub jednodniowych soków, możemy z łatwością dostarczyć do organizmu więcej warzyw niż bylibyśmy skłonni zjeść w formie surówki. Dla osób, które surówki traktują jako niewielki dodatek może to być zbawienne rozwiązanie. Dzięki wprowadzeniu soków mają szansę dostarczyć do organizmu więcej wartościowych składników. W przeciwieństwie do soku owocowego zawiera zdecydowanie mniej cukru (poza sokiem marchewkowym i buraczanym), dlatego sprawdzi się także podczas diet odchudzających i w żywieniu osób, które mają problemy z metabolizmem cukrów. Świeżo tłoczone soki są także dobrym rozwiązaniem dla osób, które z jakiś przyczyn muszą unikać błonnika.

Wiele osób ma jednak z owym sokiem warzywnym problem. Problem polega na tym, że taki sok nie do końca smakuje. Są jednak dobre sposoby na to jak ujarzmić tego potwora i sprawić, by był pyszny.


Kropelka tłuszczu

Sok z samych warzyw jest super, ale jeśli chcemy, by był jeszcze bardziej wartościowy i smaczny musimy dodać do niego łyżeczkę dobrej jakości tłuszczu. Po pierwsze: tłuszcz to doskonały nośnik aromatów i smaku, dlatego po jego dodaniu będzie nam zdecydowanie bardziej smakować. Po drugie: tłuszcz umożliwia przyswajanie związków takich jak prowitamina A, oraz witaminy E i K. Niestety bez dodatku tłuszczu będzie to bardzo trudne, bo ilość tłuszczu w warzywach (poza awokado) jest znikoma. Po trzecie: dodatek lipidów podniesie współczynnik sytości. Sok z dodatkiem tłuszczu będzie wchłaniać się wolniej, a co za tym idzie nie będzie tak szybko podnosić stężenia glukozy we krwi.

W ramach porcji tłuszczu możemy użyć oliwy z oliwek extra virgin, nierafinowanego oleju rzepakowego, lnianego lub musu z awokado. Jeśli mamy zamiar blendować sok na późniejszym etapie, można zmiksować go z orzechami, nasionami chia, siemieniem lnianym lub pestkami.

Tłuszczu nie musimy dodawać do soku w przypadku, jeśli jest on dodatkiem do posiłku obfitującego w lipidy. Jeśli szklanka soku pomidorowego będzie stanowić dodatek do jajecznicy, absolutnie nie trzeba dolewać do niego dodatkowego tłuszczu.

Dodatek tłuszczowy w postaci awokado, dobrej jakości oleju lub nasion zwiększa biodostępność witamin rozpuszczzalnych w tłuszczach
Dodatek tłuszczowy w postaci awokado, dobrej jakości oleju lub nasion zwiększa biodostępność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

Sól

W związku z tym, że soki warzywne to skarbnica potasu, to aż się prosi, aby dodać do nich trochę soli. Oczywiście z solą musimy uważać, bo łatwo z nią przesadzić, jednak nie wyobrażam sobie soku pomidorowego bez szczypty soli himalajskiej. Moim zdaniem najzdrowsza jest sól niejodowana, najlepiej różowa (himalajska) lub kłodawska. Ogromne dawki jodu, jakie przyjmujemy z solą fortyfikowaną nie służą naszej gospodarce hormonalnej. Spekuluje się, że nadmiar jodu w diecie wynikający z nadmiernego spożycia jodowanej soli może być jedną z przyczyn wzrostu zachorowań na choroby tarczycy. Jod na pewno znajdziecie w pieczywie, wodzie, wszystkim tym, co solą producenci, zatem nie ma potrzeby kupowania soli jodowanej do domowego użytku. Niedobór w żadnym wypadku nam nie grozi.

Dodatek soli do soku warzywnego sprawdzi się latem (kiedy dużo sodu tracimy z potem), u sportowców (oni też w czasie wysiłku tracą sporo soli mineralnych) oraz u osób, które praktycznie nie spożywają soli w innych posiłkach. Nie zaleca się solenia soków dla małych dzieci, a także osobom cierpiącym na nadciśnienie czy też choroby nerek.

Odrobina soli to często zbawienny dodatek dla smaku i wartości soku warzywnego
Odrobina soli to często niezbędny dodatek dla smaku i wartości soku warzywnego

Trochę kwasku

W przypadku niektórych soków dodatek czegoś kwaśnego wydaje się zbawienny. Burak rozkwita przy soku z cytryny. Arbuz genialnie łączy się z kwaśnym rabarbarem. Ogórek z limonką i miętą to prawdziwy sztos podczas upałów. Jeśli ktoś bardzo lubi, może do soku warzywnego dodać odrobinę naturalnego octu jabłkowego. Ja jednak pozostaje przy kwaśnych owocach i to mi zdecydowanie wystarcza.

Dodatek cytryn lub limonek dla wielu soków warzywnych okazuje się zbawienny

Pikantne warzywa

Dodatek cebuli, czosnku, chili, imbiru, rukoli, rukwi wodnej czy szczypiorku to genialne rozwiązanie dla fanów mocnych smaków. Jeśli używamy wyciskarki wolnoobrotowej, bez trudu wyciśniemy z nich bardzo aromatyczny sok. Już niewielka ilość sprawi, że sok będzie ciekawy w smaku.

Niewielki dodatek owoców

Do niektórych soków warzywnych warto dodać trochę świeżych owoców. Czasami to wręcz niezbędne, aby zbalansować smak i nadać mu więcej słodyczy lub kwasowości. Np do soku z buraka cudownie pasują maliny, truskawki i porzeczki. Kwaśne owoce jagodowe w połączeniu ze słodkim, ciężkim burakiem dają genialny efekt. Do soku z kapusty, który do najsmaczniejszych nie należy, warto dodać gruszkę lub jabłko. Marchewka z kolei bardzo lubi towarzystwo kwaśnej pomarańczy. Najlepszy sok z jarmużu lub szpinaku przygotowuję na bazie ananasa.

Do soku z cielonych warzyw warto dodać owoce - sprawdzają się jabłka, gruszki, ananas i cytrusy
Do soku z zielonych warzyw warto dodać owoce – sprawdzają się jabłka, gruszki, ananas i cytrusy

Świeże zioła

Jak dobrze wiecie, nie umiem gotować bez świeżych ziół. Baziółka na stałe zagościła w mojej kuchni, a parapet musi być zielony, inaczej jestem chora. Odkąd przyrządzam soki w wyciskarce wolnoobrotowej, często dodaję świeże zioła do soków. Moje najnowsze odkrycia to dodatek tymianku do soku z buraka i jabłek, rozmarynu do soku z marchwi, mięty lub kolendry do soku z ogórka i cytryn oraz bazylii to soku z żółtych pomidorów i papryki. Nigdy dotąd soki warzywne nie smakowały mi tak jak teraz. Stawiam na świeżość, sezonowość, wyciskanie na zimno i niebanalne dodatki. Wychodzi naprawdę dobrze. W roli zielonego dodatku poza ziołami sprawdzi się również botwina, szpinak, szczaw, jarmuż, rukola, sałata rzymska lub pak choi lub inna zielenina jaką znajdziecie w domu.

Sok marchewkowy z dodatkiem rozmarynu nabiera zupełnie nowego wyrazu

Przyprawy sypkie

Nie toleruję przypraw mieszanych. No może poza dobrym curry albo zatarem. Większość przypraw, które stosuję w swojej kuchni to przyprawy bazowe. Do soków na pewno przyda się suszony imbir, sproszkowane chili,  kurkuma, różne kolory pieprzu i mielona kolendra. W zależności od tego jakie smaki lubimy, możemy dodać różnorodne przyprawy. Kolendra (ziarna) super współgra z burakiem, kurkuma z marchewką, a pieprz genialnie pasuje do soku z pomidorów.

Superfoods

Soki to świetny rozpuszczalnik dla produktów z grupy superfoods. Do zielonych soków możemy dodać spirulinę, zielony jęczmień, matche, korzeń maca, surowe kakao, nasiona chia, siemię lniane albo acai, aby wzmocnić pozytywny wpływ tych napojów na nasze zdrowie.

Kluczem do dobrego smaku soku warzywnego jest własna intuicja i smak – próbujecie różnych połączeń

Sok warzywny – jaki wybrać dodatek?

  • sok z buraka: tymianek, pietruszka, jabłko, gruszka lub pomarańcza, ciemne winogrona, truskawki lub maliny, cytryna lub limonka, surowe kakao.
  • sok z marchewki: rozmaryn, mięta, imbir, seler korzeniowy lub naciowy, pomarańcza, cytryna, morele, mango, rukola, rukiew wodna.
  • sok pomidorowy: różowa sól, różne kolory pieprzu, kurkuma, papryka, chili, tabasco, kolendra, bazylia, oregano, pietruszka, rukola, rukiew wodna, cebula, czosnek, seler naciowy, dymka, maliny, arbuz lub melon.
  • sok z ogórka: koperek, kolendra, mięta, pietruszka, jabłko, seler naciowy, melon, arbuz.
  • sok z kapusty: gruszka, jabłka, burak, seler naciowy, natka pietruszki
  • sok z jarmużu, sałaty lub szpinaku: jabłka, limonka lub cytryna, świeży ananas
  • sok z rabarbaru: arbuz, jabłko, truskawki
Sok warzywny z pomidorów lubi towarzystwo świeżej bazylii
Sok z żółtych lub czerwonych pomidorów bardzo lubi towarzystwo bazylii lub oregano

Artykuł powstał we współpracy z marką Baziółka – producentem świeżych ziół doniczkowych i ciętych

logo Baziółka

Zapisz

Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

kategorie bloga

Najnowsze porady

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

×