O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

SOCIAL media

Instagram Feed

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

EKSPERCKI BLOG DLA WYJĄTKOWO DOCIEKLIWYCH
5 koktajli wspierających odporność organizmu

5 koktajli wspierających odporność organizmu

Zima w tym roku nie zaskoczyła kierowców… jeszcze! Dietetyków nie zaskakuje nigdy, bo mamy swoje sprawdzone sposoby, by czerpać z jesienno-zimowej aury całymi garściami. Lubimy sporty ekstremalne! Rower w mżawce? Jogging w mroźny poranek? Spacer podczas huraganu…? No dobra, poniosło mnie, ale wiecie o co chodzi! Czasami zależy nam tylko o tym, aby żyć tak, jakby zima i kichający wokół nas ludzie nie istnieli, bez obawy o to, że za chwilę zaskoczy nas katar, ból głowy i inne objawy przeziębienia.

Zanim przedstawię Ci 5 eliksirów podnoszących odporność krótki wstęp!

Czym jest odporność organizmu?

Wg klasycznej definicji jest to zdolność do czynnej i biernej ochrony organizmu przed patogenami. Zachodzi na wielu płaszczyznach, najpierw chroni nas skóra oraz błony śluzowe organizmu, później wchodzi w grę druga linia obrony w postaci komórek układu immunologicznego. Im sprawniej działa układ immunologiczny tym większa szansa na zablokowanie ataku bakterii i wirusów z zalążku. Na szczęście mamy spory wpływ na to jak szybko komórki układu odpornościowego reagują na zagrożenie i jak sprawnie się z nim rozprawiają.

Porozmawiajmy zatem o immunomodulacji!

Mówiąc prostym językiem immunomodulacja, a konkretnie immunostymulacja to proces, który pomaga nam zwiększyć siły obronne organizmu za pomocą różnych substancji. Natura dała nam w gratisie wiele produktów, które pozytywnie oddziałują na układ odpornościowy i właśnie o nich jest dzisiejszy wpis. Poza ciepłą czapką, dobrym nastawieniem do życia, regularną aktywnością fizyczną i odpowiednią dawką snu, przyda Ci się kilku sprzymierzonych wojowników: świeżych warzyw, owoców, soków i ziół.

1. Maliny

Charakterystyczny cierpki smak owoce zawdzięczają sporej zawartości substancji czynnych takich jak garbniki, kwasy organiczne. Intensywna, rubinowa barwa wynika z zawartości antocyjanów, które również chronią nas przed szkodliwymi substancjami. Dodatkowo obecna w malinach witamina C pomaga uszczelnić naczynia krwionośne. A co jeśli przeziębienie już Cię dopadło i masz podwyższoną temperaturę ciała? Owoc maliny pobudzi pracę gruczołów potowych i pomoże organizmowi wrócić do 36,6° C.

Keton malinowy aktualnie badany jest pod kątem wspomagania leczenia otyłości i nadwagi, zatem wszystko wskazuje na to że maliny są dobre na wszystko i warto wspierać się nimi nie tylko celem podnoszenia odporności.

Mój sposób na maliny zimą? Mrożone już mi się skończyły, ale na ratunek przychodzi sok. Oczywiście sok 100%, a nie syrop cukrowy czy odtwarzany napój z soku zagęszczonego. Łączę go z równie cennym naparem z lipy, miodem, cytrusami oraz kardamonem. Nie dość, że smaczne, to jeszcze zdrowe!

Składniki:
– wystudzony napar z lipy lub liści maliny
– łyżka miodu
– sok z ½ pomarańczy
– łyżeczka ziaren kardamonu
– 50 ml naturalnego soku malinowego

Z jednej torebki suszu lipowego i nasion kardamonu robimy napar (około 15 minut). Kiedy wystygnie dokładnie odciskamy sok z wnętrza torebki. Dodajemy świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy, sok malinowy oraz miód. Pijemy od razu po przygotowaniu. Yummy!

napar z lipy z miodem i malinami
napar z lipy z miodem i malinami

2. Aloes

Zapewne wiesz, że działa korzystnie na skórę opóźniając procesy starzenia, nawilżając i wspomagając proces gojenia ran. Pamiętaj, że skóra też stanowi ważny komponent odporności, ale nie o tym chciałam powiedzieć! Polisacharydy i przeciwutleniacze zawarte w liściach aloesu stymulują układ odpornościowy. Działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i antywirusowo wspomagając działanie przeciwciał. Wszystko za sprawa  zawartych w aloe vera składników aktywnych. Związki siarki, kwas salicylowy (naturalna aspiryna!), kwas cynamonowy, mocznik, fenol, lupeol wstrzymują wzrost bakterii.

Uwaga! Naturalny sok z miąższem aloesu traktujemy jako suplement diety i dawkujemy wg zaleceń – nie więcej niż 50 ml dziennie. Jak zawsze: umiar najważniejszy! :)

Ze względu na intensywny smak i zapach naturalnego soku z aloesu warto rozpuścić go w czymś wyjątkowo smacznym. Proponuję odżywcze Green Smoothie z dodatkiem świeżego awokado, banana, kiwi, jabłka oraz młodych liści szpinaku.

Składniki:
– ¼ dojrzałego awokado
– ½ dojrzałego banana
– małe jabłko ze skórką
– 2 garście szpinaku baby
– 1 dojrzałe kiwi
– 50 ml soku z aloesu z miąższem
– woda

Awokado, banana i kiwi obieramy ze skórki i kroimy na mniejsze cząstki. Dodajemy kawałki jabłka, umyty szpinak oraz sok z aloesu. Dodajemy wodę mineralną (ilość wg upodobań) i miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Bomba witaminowa gotowa do spożycia!

Green Smoothie z aloesem
Green Smoothie z aloesem

3. Jagody goji

Znamy je głównie z wersji suszonej, a szkoda, bo podczas suszenia tracą wiele. Zakup świeżych lub mrożonych graniczy z cudem, ale z pomocą przychodzi sok! Sok z jagód goji ma bardzo ciekawą teksturę (coś pomiędzy musem a przecierem), kolor (intensywnie pomarańczowy) i smak (egzotyczny, słodkawy). Z uwagi na sporą zawartość witaminy C oraz polisacharydów oraz wysokiemu potencjałowi antyoksydacyjnemu ich spożycie poprawia odporność organizmu! 100 g wysuszonych jagód goji zawiera ponad 48 mg witaminy C. Niestety USDA nie dysponuje danymi na temat surowych owoców, ale na pewno jest to wartość co najmniej dwukrotnie wyższa. Na dokładkę otrzymujemy solidną dawkę witaminy A (w razie gdyby się komuś znudziła marchewka), błonnik i wapń.

Poniżej mój przepis na połączenia goji z innymi cudami natury. Wykorzystałam nasiona chia bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, mango, jabłko, pomarańczę oraz odrobinę banana. Gęste odżywcze smoothie gotowe. Do tego doskonale łączy się z jogurtem naturalnym pełnym dobroczynnych probiotyków. Koktajl wspiera nie tylko odporność, ale doskonale wpływa na skórę.

Składniki:
– ¼ miękkiego mango
– ½ niewielkiej pomarańczy
– ¼ banana
– ½ małego jabłka
– 70 ml soku z owoców goji
– łyżeczka nasion chia + 50 ml wody
– opcjonalnie: 50 g jogurtu naturalnego

Mango, pomarańczę, banana i jabłko obieram ze skórki i kroimy na mniejsze części. Miksujemy na gęsty mus. Dodajemy sok z goji oraz namoczone przez pół godziny nasionka chia, mieszamy i od razu pijemy.

Smoothie z mango z jagodami goji i nasionami chia
Smoothie z mango z jagodami goji i nasionami chia

4. Aronia

Kiedy byłam dzieckiem, sporo chorowałam. Lekarze, antybiotyki, podwyższona temperatura ciała, zwolnienia ze szkoły. Słowem nic przyjemnego! Pamiętam, że mama próbowała mi wtedy podawać różne dziwne specyfiki – bez skutku. Dopiero sok z aronii mnie przekonał. Smakował mi i rzeczywiście po jakimś czasie wszystko wróciło do normy. Do smaku i właściwości aronii mam ogromny sentyment, dlatego ten sok polecam pić tylko rozcieńczony wodą. Jeśli jednak cierpki smak tych czarnych kuleczek Cię nie przekonuje – spróbuj połączyć go z sokiem cytrusowym i słodkim granatem. Szklanka takiej mikstury to witaminowa bomba.

Słowa klucze to kwercetyna i rutyna. Jedno odpowiada za francuski paradoks i długowieczność francuzów, drugie spowalnia utlenianie witaminy C i działa przeciwzapalnie. Nic dziwnego, że związki te znalazły swoje miejsce w wielu aptecznych specyfikach. Tylko po co dostarczać sobie chemicznych odpowiedników, skoro sok z aronii jest na wyciągnięcie ręki? Nie wiem! Poza tymi dwoma składnikami, w aronii znajdziesz całą artylerię przeciwutleniaczy i związków mineralnych. To wpływa nie tylko na odporność, ale też reguluje poziom cholesterolu, opóźnia procesy starzenia organizmu, chroni przed nowotworami, reguluje ciśnieni krwi.

Składniki:
– 1 pomarańcza
– ½ grejpfruta
– ½ cytryny
– ½ dużego granatu
– 50 ml soku z aronii

Wyciskamy sok z cytrusów oraz granatu i mieszamy go z sokiem z aronii. Pijemy schłodzony od razu po przyrządzeniu.

sok z aronii z cytrusami i granatem
sok z aronii z cytrusami i granatem

5. Czarny bez

Kolejny super owoc! Działa przeciwgorączkowo, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, przeciwbólowo i … antydepresyjnie! Bogate w składniki mineralne, witaminy z grupy B oraz C, ogromną ilość polifenoli i antocyjanów owoce czarnego bzu od dawana używane są celem prewencji i leczenia przeziębienia oraz grypy. Szerokie zastosowanie tej roślin wynika z faktu, że działa ona napotnie, wzmacnia naczynia krwionośne, ogranicza namnażanie bakterii i wirusów.

Sok z czarnego bzu (nie syrop!!!) łączę z soczystą pomarańczą, jabłkiem oraz rozgrzewającym imbirem (naturalna aspiryna!) – smoothie z tego przepisu to idealny pomysł na drugie śniadanie.

Składniki:
– 1 pomarańcza
– niewielkie jabłko ze skórką
– 2 cm świeżego imbiru
– 50 ml soku z czarnego bzu

Imbir obieramy ze skórki i ścieramy na tarce o drobnych oczkach. Jabłko i obraną pomarańczę pozbawiamy pestek i dzielimy na mniejsze kawałki. Dodajemy sok z czarnego bzu i imbir. Dokładnie miksujemy. Można dodać kilka kostek lodu.

smoothie z jabłkiem, imbiru i soku z czarnego bzu
smoothie z jabłkiem, imbiru i soku z czarnego bzu

Pamiętaj, odżywiony organizm, to zdrowy organizm. Daj swojemu ciału wszystko, czego potrzebuje, urozmaicaj swoją dietę, dodawaj nowe produkty, a aptekę będziesz omijać szerokim łukiem. Lepiej zapobiegać niż leczyć!

* Wpis powstał we współpracy z firmą Oleofarm – producentem naturalnych soków i olejów roślinnych.

Zapisz

Viola Urban

Ocenia Okiem Dietetyka od 3 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz kulinarnych rewolucji, z doświadczenia copywriter i social media ninja. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i aktywności fizycznej. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście razem z przyjaciółmi. "Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu"

O MNIE

Cześć! Jestem Viola i od ponad 3 lat, razem ze wspierającymi blog ekspertami, dzielę się wiedzą, opinią i inspiracjami kulinarnymi. Czytając nasze wpisy poznasz podstawowe i zaawansowane informacje z zakresu zdrowego odżywiania. Znajdziesz tutaj teksty merytoryczne, przepisy kulinarne, recenzje produktów, restauracji i książek, a także trochę motywacji i prawdziwych historii. Rozgość się - ten blog powstał dla Ciebie!

social media

Instagram

DIETA POD OKIEM DIETETYKA

kategorie bloga

Najnowsze porady

REKLAMY PARTNERÓW BLOGA

×